ציורי שער ספר "פרח מטה אהרן"
(על ציור יוצא דופן בתחתית השער)
================================================================================================
ספר שאלות ותשובות "פרח מטה אהרן" נדפס באמשטרדם בשנת תס"ג (1703) . המחבר, הרב אהרן פרחיה, בן למשפחת רבנים וכהנים מיוחסת, רב הכולל בשלוניקי משנת תמ"ט (1689) ועד פטירתו בשנת תנ"ז (1697).
שער ספרו מעוטר והוא מהיפים בשערי הספרים המודפסים.
האלמנטים המרכיבים את השער מציינים את היותו של המחבר בן למשפחת כהנים.
מצויירים בו:
בראש השער – ארון הברית
על הארון דמות הכרובים בפרצוף ילד. בארמית כרביא=כמו ילד.
————————————————
במרכז – שני דמויות של הכהן הגדול
הכהן הגדול מחזיק את מטה אהרון פורח כמסופר בחומש במדבר פרק יז פסוק כג.
"וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיָּבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל הָעֵדוּת וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים."
הכהן הגדול מחזיק את כלי הקטורת. עבודתו המיוחדת בבית קודש הקדשים ביום הכיפורים
—————————————————————————————–
בשולי השער (שמאל): נטילת ידיים לכהן לפני עלותו לדוכן
נטילת ידיים ורגליים התקיימה בבית המקדש טרם כניסת הכהנים לעבודתם.
וכן נוהגים כיום טרם עליית הכהנים לדוכן .
———————————————————————
בשולי השער (ימין) : צורת נשיאת כפיים המיוחדת לכהנים
מיוחדת היא נשיאת כפיים בדרך זו שמשאירה רווחים בין האצבעות, כמין חרכים המוזכרים בפסוק:
דּוֹמֶה דוֹדִי לִצְבִי אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים הִנֵּה זֶה עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ מַשְׁגִּיחַ מִן הַחֲלֹּנוֹת מֵצִיץ מִן הַחֲרַכִּים. שיר השירים פרק ב פסוק ט
בתחתית השער מופיע ציור יוצאת דופן, שלא ראיתי כדוגמתו בספר אחר, ציור המעורר מחשבה.
מה אנחנו רואים בציור ?
דמות רבנית (?) מחזיקה שני לוחות (תורה) ,ויושבת על גבי סלע נישא המשקיף על הים, שבו שטה ספינת מפרש.
אפשר להסתפק בהסבר פשוט. לפנינו ציור המתאר את אופק השפעתו של המחבר. הרב אהרון פרחיה ישב בשלוניקי, עיר נמל מפורסמת, ומצודתו הייתה פרושה למרחקים.
כך נכתב אליו באחת השאלות בספרו:
"רבן של ישראל… אליך גוים יבואו מאפסי ארץ וים רחוקים… (ח"ב סי' סא. דף קג ב).
כך נראה גם מאחת מתשובותיו העוסקת בהלכות שחרור וגיור של בן שפחה נכרית יהודים . כותב הוא:
" … אבל ממקום שבאה השאלה, באותה מלכות שמעתי… שיש להם עבדים כושים ושפחות למאלפים ולמאות" (ח"א, סי' לב . דף עה ב).
ד"ר יצחק עמנואל סבור, שהשאלה באה מאחת המושבות של היהודים הפורטוגזים מעבר לים האוקיינוס: בארבאדוס, סורינאם או קוראסאו – בצפון אמריקה הדרומית.
אם תמונה זו מוכרת לך ממקום אחר, נא כתוב אלי !
אם יש לך הסבר אחר, כתוב נא אלי !
—————————————————————————-
פרטים נוספים על הרב אהרון פרחיה וחיבוריו ראה:
מצבות שאלוניקי. יצחק שמואל עמנואל ירושלים תשכ"ח. ח"ב 491-494.
זכרון שלוניקי. תולדות יהודי שאלוניקי. ד"ר יצחק שמואל עמנואל. תל אביב תשל"ב.
"אם כמות כל האדם…", מדור עלי ספר, בתוך עלון שבת בשבתו, פרשת קורח תשס"ג עמ' 6.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
נא פנה אלינו rambaml1@gmail.com
יעקב בצלאל חרר
ערב טוב. דומני שהציור של החכם הלומד אל מול הים ובים ספינה שטה. הוא רמז פשוט לחכם הלומד תורה ואחיו מפרנסו. כמו שנאמר שמח זבולון בצאתך יששכר באהליך.
יתכן שזה ציור תמונת מרע"ה במתן תורה על הר סיני, שכפי הנראה מהפסוק:
וָאֵפֶן וָאֵרֵד מִן הָהָר וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ וּשְׁנֵי לֻחֹת הַבְּרִית עַל שְׁתֵּי יָדָי וגו' וָאֶשְׂרֹף אֹתוֹ בָּאֵשׁ וָאֶכֹּת אֹתוֹ טָחוֹן הֵיטֵב עַד אֲשֶׁר דַּק לְעָפָר וָאַשְׁלִךְ אֶת עֲפָרוֹ אֶל הַנַּחַל הַיֹּרֵד מִן הָהָר'
הרי מקרא מלא דיבר הכתוב ואיש אינו שם על לב, בהר סיני היה גם היה – 'נחל'…!, ואולי תמונת הספינה היא איזכור לנחל ההוא. ויעויין עוד בספר 'דברי יוסף' לרבי יהוסף שווארץ, שכתב בענין זה (דברים ט כא).
בברכה
מאיר לנדוי
כב' הרב אלבוים.
לדעתי פרשנותך נכונה, אך אפשר לדייק יותר. לענ"ד ארבעת הציורים הראשיים הם עיטורים לעיקרי טקסט השער: (1) "פרח מטה אהרן" – והרי המטה נשמר בצד הארון, לכן מצוייר הארון. (2) שם המחבר "אהרן" ולכן מצוייר כהן גדול אחד, (3) המחבר הוא "הכהן" ולכן מצוייר עוד כהן גדול, (4) "אור תורתו היתה זורחת … שאלוניקי" כהמחשה לכך מצויירת דמות שהתורה שבידיה, לוחות הברית, מחוברת לזריחת השמש, ולרגליה מצוייר נמל, המסמל את שאלוניקי.
בברכה
ישראל פלס