"משה מבחוריו"
(לחג מתן תורה/ פרשת בהעלותך)
בין השנים תרנ"ט (1899) – תרע"ב (1912) נדפסו שאלות ותשובות "משה מבחוריו" לרב משה זילברבלט (=עלה כסף). שני ספרים דקים המכילים כל אחד תשובות מועטות, שמונה תשובות בכל ספר.
הן הספר והן מחברו אינם מפורסמים לרבים ואף אצל הבקיאים בספרים אין שמותיהם ידועים.
ואך פלא הוא לקרוא את ההסכמות שקבל המחבר לספרו, והן מיוחדות במינם ונדיר למצוא כדוגמתן בספרות התורנית.
ראו נא לקט ציטוטים הלקוחים ממכתבי הברכה שמודפסים בראש ספריו :
"מעיד אני על הרב הגאון הבחור העילוי הנפלא והמפורסם בכל קצוי ארץ כקש"ת ר' משה זילברבלאט, כי כה גדולה ידיעתו בכל מקצועות הש"ס בבלי וירושלמי וכל הראשונים, עד כי לו למד איש מימי ילדותו עד זקנותו ולא פסק פומיה מגרסתו, גם אז לא הגיע עד לקרסולי העילוי הנפלא הזה… (הרב מרדכי הורוויץ)
"… עילוי גדול אשר בכל קצוי ארץ וימים רחוקים אין דוגמתו נמצא, והוא גאון נפלא וגם הוא הבחור הצדיק האמיתי… (הסכמת רב שלום מנשה)
"…כבוד הרה"ג הגדול הבחור החסיד האמיתי העילוי הנפלא... ( הרב חיים סולובייצ'יק)
"…ואין כמוהו בכל המדינות, איש פלא הוא ומבהיל רעיון כל אדם, כקטן כגדול מחוייב כל איש לכבדו" ( הרב משה צוקרמן)
חלק שני:
"הרב הגדול סיני בקודש, מופת הדור והדרו בבקיאותו ובחריפותו בכל התורה כולה, שכל רז לא אניס לו (הרב מרדכי מאשמינע)
"… העילוי שבעילויים, הגאון שבגאונים… (הרב יעקב קאפילאוויץ)
"…הלא זה משה, האיש אשר עוד בימי בחרותו עטרוהו הרבה מגאוני זמנינו בעטרת הגאונות, וגאון כנוהו,… וספרו נפלאות אודותו, בשם העלוי כנוהו… (הרב אלי מעבול).
נשאלת השאלה להיכן נעלם אותו גאון ועילוי? מדוע לא שמענו אודותיו?
לפני שנים שמעתי מתלמיד חכם אחד ניסיון לתשובה כדלקמן:
מחבר הספר ר' משה זילברבלט היה "עלטער – בחור", כלומר רווק מבוגר. כך עולה מכל ההסכמות שבהם הוא מכונה "הבחור".
כנראה שמצבו המשפחתי מרומז גם בשם ספרו "משה מבחוריו".
מתוך רצון לעזור לו בשידוכים, הפליגו הרבנים בשבחו ובשבח חבוריו.
הייתכן?
אודה על כל מידע על האיש – ר' משה זילברבלט – וקורותיו בימי חייו.
——————————————————————————————————————–
תגובות שקבלתי:
1.
ידידי המלומד ר' יפתח יצחק (צוקי) שנדורפי , איש נריה, הפנה את תשומת לבי לערכו בספר גדולי דורות לר' יחיאל מיכאל שטרן (ירושלים, תשנ"ו) עמ' 1041-1042.
כפי שמוכח שם, בשנת תרס"ב (1902) התחתן ר' משה זילברבלט !
ר' יפתח יצחק הוסיף ידיעה חשובה , שנעלמה ממני.
שני חלקי הספר "משה מבחוריו" הם אותו הספר רק בשתי מהדורות !
רצו"ב תגובה
חג שמח
הספר משה מבחוריו נדפס בתרנ"ט ושוב בתרע"ב כמהדורא בתרא עוד הדפיס המחבר תפארת בחורים תרסד ושוב בתרעג כמהדורא בתרא, המקורות של שטרן הוא מהסכמות הספר תפארת בחורים הנ"ל, ובהקדמת הספר כתב שכשחיבר הספר הראשון היה אז בן כ"ב שנה.
המחבר נראה שהיה זייפן וליצן, וכל דבריו מעוררים צחוק מכאיב, שהרי כתוב עליו בספרו שהוא אב"ד קריזבארג פלך וויטעבסק, ובספר תפארת בחורים הביא מכתב מהאור שמח אודות הנשים ההולכות למקוה ליאקובאשטאט, והרי זהו עיר במדינת קורלנד. ויש עוד הרבה דברים שהם כ"כ מרעישים שהכותב היה פשוט כאחד הכסילים ולמשל מה שכתב שם אחד הרבנים בתוך ההסכמות לתפארת בחורים שנתקבל לרב ומורה בנאווארדאק "אף שעיר נאוואהרדאק היא מצער נגד כ"ג" וכמה מגוחך הדברים לומר כן על עיר נאווארדאק שכל רבינה היו גדולי הדור כמו ר' יצחק אלחנן והערוך השלחן שהיה אז עדיין רב העיר, וגם מעולם לא שמענו מי שהיה רב בעיר שכותב עליו הנ"ל בשער ספרו "עיר ואם בישראל קריזבארג" ילך להיות דיין בעיר אחר, ובכל אופן לו כתב שלהיות דיין הוא מצער הוא מובן אך כתב על העיר, ואין זה אלא גיחוך. ועוד כתב אחד המסכימים שם "מבינים כמוני ימצאו בעיר ואם בישראל (כאודיסא)" ואין זה אלא גיחוך הלא הוא עיר שפל מאוד ביחס היהודי.
גם כל הסכמותיו מרבני ליטא שלא להיות תפוס על ידי אנשי פולין בשקרותו, והרוצה לשקר ירחיק עדותו, וגם בדא שמות של רבנים.
וכלל נקוט בידך מי שיש לו איזה הסכמות מופלגות הרי הוא שקרן וכזבן.
יעקב יצחק הכהן מיללער
מנהל מכון פליטת סופרים
:On april 11 1897 an article was published concerning silberblatt in hatsefira https://drive.google.com/open?id=0BxI4_FZNsRVDbnRIQnpreUhRSGs
בהמגיד ט' אדר תרס"א פירסם הגאון בעל דברי מלכיאל הכחשה שמעולם לא ראה ספר הנ"ל ולא נתן עליו הסכמה
http://www.jpress.nli.org.il/olive/apa/nli_heb/?href=MGD%2F1900%2F02%2F08&page=7#panel=document
בהמגיד ט' אדר תרס"א פירסם הגאון בעל דברי מלכיאל הכחשה שמעולם לא ראה ספר הנ"ל ולא נתן עליו הסכמה
http://www.jpress.nli.org.il/olive/apa/nli_heb/?href=MGD%2F1900%2F02%2F08&page=7#panel=document
לא בדקתי את הספר, אך כאשר קראתי את הרשימה התעוררו לי כמה שאלות, וכדלהלן:
א. מיהו 'רב שלום מנשה' שהוזכר בהסכמות? היכן כיהן כרב, (או שמא זה מורה על זיוף…)
ב. הלא זה משה, האיש אשר עוד בימי בחרותו עטרוהו הרבה מגאוני זמנינו בעטרת הגאונות, וגאון כנוהו,… וספרו נפלאות אודותו, בשם העלוי כנוהו… (הרב אלי מעבול). מיהו רב זה?
ג.מעיון בלשון 'האיש אשר עוד בימי בחרותו עטרוהו' נראה שכבר התחתן בשעת כתיבת ההסכמה.
נ.ב. לא לפרסם שמי אלא כינוי אזוב"י הקיר
שלום
עיינתי בתפארת בחורים ובאמת מהדורה בתרא היא לפי הסדר בתרע"ב.
ברם היה שם סיפור של מלשינות כלפיו. כך עולה מהסכמת הרב שמשון ארענשטיין בפתיחת משה מבחוריו מהדו"ק.
וביותר בדברי עצמו. שכך הוא משפט הפתיחה בהקדמת המחבר: יתברך היוצר וישתבח הבורא אשר בראנו לכבודו והבדילנו מן המלשינים ונתן לנו תורת אמת.
ובתוך הקדמתו למהדורה בתרא כותב: "ואם כבר בימים העברו יצאו מאתי כדברים האלה ופלטה קולמוסי דבר בלתי נאות בחבורי בהקדמה שו"ת "משה מבחוריו" מהדורא קמא… ושרי להון מרא לכל מאן דמצערו לי…"
אבישי אלבוים
מנהל ספריית הרמב"ם
הספר שו"ת משה מבחוריו מופיע גם באוצר החכמה וגם בספריית אוצרות התורה
בספרו "תפארת בחורים", נדפסו מכתבי ברכה ואיחולי מזל"ט לנישואיו. עיי"ש.