"רב של ורשה בחלום"
לפרשת קורח
סדרת זוטות: 11
פנקס קטן יש לי ובו רשמתי במשך שנים מה שתפש את עיני: פריטים מיוחדים. עותקים חריגים. זוטות וסתם פיקנטריה. לפניכם דף נוסף מן הפנקס.
ספר "דרך אניה" (בילגורי, תרצ"ב 1932) הוא ספר דק, חידושים על פרק "אלו טריפות" במסכת חולין, ובסופו מאמר על גילוח הזקן במכונה.
בשער הספר מצאתי הערה סתומה ומשונה:
ממני מחבר ספר… אברהם שיף, רב דטורגעל גם בווישניעווע כיום, ורב דווארשא בחלום, וכאשר העולם חלם, נסתפקתי איך לחתום.
מי יבאר לי פשר כוונת דבריו של הרב אברהם שיף "רב דווארשא בחלום" ?
בגב השער הוסיף המחבר פרטים על ספריו. גם כאן דבריו מיוחדים במינם ומעוררים עניין:
"… יען כי תמכתי יתידותי, על דברי הגאון הצדיק בעל החפץ חיים שליט"א, אשר אמר איזה פעמים בפני בני הישיבה ובפני, על ספרי אנית סוחר, כי זכיתי שעל ידי נתגלה חלק תורה חדש".
וממשיך המחבר ומבקש תמיכה בהוצאתה לאור של כתביו התורניים בנימוק של עיכוב הגאולה.
"וכאשר קודם ביאת הגואל צריכה כל התורה להתגלות, וכאשר כעת היא עוקבא דמשיחא, לכן הגיע הזמן שיתגלה החלק התורה החדש. וכאשר זכיתי ת"ל לחדש הרבה חדושי תורה, חמשה עשר ספרים, ואין בכחי להוציאם לאור שיתגלו על פני התבל, לכן כדי שלא להיות ח"ו כמעכב הגאולה ומפני כבוד התורה, גמרתי להיות גולה מעיר לעיר בל"נ לבקש עזרת נדיבים להוצאת הספרים".
חיזרתי אחר ספרו "אנית סוחר" (בילגורי, תר"ץ 1930), על מסכת בבא קמא, ומצאתיו במאגר Hebrewbooks, ושתי פליאות לי:
1. בשער ספר "אנית סוחר" כותב המחבר על עצמו:
"כי כל ימי הייתי סוחר בעיר אגוסטאוו". האם המחבר הוא רב או סוחר ?
2. מה המיוחד בספר זה, שה"חפץ חיים" שיבחו בפני בני הישיבה, כחלק חדש בתורה ?
אשמח לקבל תשובות.
נא הגיבו על אתר .
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
rambaml1@gmail.com
להרב אבישי שלומות וישע,
לגבי רב של ורשה בחלום:
האין העניין פשוט?
לצערו נעבעך, הוא רב בטורגעל, אולם בחלומותיו הוא היה רוצה להיות רבה של ורשה. ומכיון שהעולם הזה הוא בגדר חלום, אזי מדוע שיהא תוקף יתר להיותו בפועל רב בטורגעל? שמא יחתום הוא כרבה של ורשה, שכן אין עדיפות בעלמא דשיקרא למציאות על החלום.
ושמא: 'העולם חלם', במובן של חכמי חלם. כעין הביטוי: 'עוילם גוילם', שלא יודעים להבדיל… (ובהגיה ליטאית זה נשמע יותר טוב: 'העיילם חיילם')
בברכה,
בן ציון ליבוביץ, כרמיאל
אכן, חידה מעניינת.
בקשר להערה הקודמת, סעיף מס' 12, הדמיון בין שני הספרים הוא שבשניהם השתמשו במילה "אוניה" כרמז לשם משפחתו של המחבר "שיף" =אוניה ביידיש.
לכן גם מכנה המחבר את חידושיו "אוניות" (בתמונה האחרונה לעיל)
כ"כ כמדומני חיבר ספר בשם 'צי אדיר' שגם הכוונה לאניה והוא המשך הפס' דרך אני' בלב ים
ומענין מאוד לציין את השער של חידושי הלכות של המהר"ם שיף דפו"ר שג"כ מתנוססים עליו דמויות אניות המתאים לנושא בפני עצמו
מעט דברים שעלו בניסיון להתחקות מעט אחר "הרב דווארשא בחלום"
1. לגבי תורתו המיוחדת – (שהזכיר בשם החפץ חיים)
א. ייתכן כי הדבר קשור להיותו קשור למזרחי (ראה הרחבה להלן) .
מתאים לכאורה לדבריו על אודות "עוקבא דמשיחא" הנזכרים בצילום שהרב הביא.
ב. ייתכן כי הכוונה היא למוטו שהיה אצלו בחיבוריו
"לקרב את הדברים אל השכל"
כפי שהוא מעיד בראשית ספרו "משפט אברהם" על סנהדרין.
או "לקרב מצוות התורה אל השכל הפשוט"
כפי שכתב בהקדמה לספרו "צי אדיר" בילגורי תרצ"ד
ג. אולי הכוונה
לחידותיו השזורות בתוך דברי תורתו
רמז לכך אולי מצוי בחרוז (החמישי) בשיר בצילום שהרב הציג
"מדוע תשאלו שאלת התם".
(הדבר מזכיר את השיטה של ספר חשוקי חמד
לרב יצחק זילברשטיין
שגם כן רגיל בספריו,
כמו גם בשיעוריו
לבנותם על פי חידות .)
כך למשל
בספר "אניות סוחר" על בבא קמא (אליו הרב שלח קישורית)
מופיעות החידות בין היתר בסימנים : תרלד , תשד , תשלט , תשמא , תתרה , תתרז , תתרצד , תתשמז , תתתי , תתתכח , תתתמז , תתתעה, תתתעו
גם בספרו "משפט אברהם" על סנהדרין הביא כמה חידות למשל:
יד ע"ב (עמ' 28) טור ימני
כג ע"א טור ימני
נז ע"ב טור ימני
צ ע"א טור שמאלי .
2. בספרו משפט אברהם על סנהדרין (קיים גם כן בהיברובוקס ובאוצה"ח , מצורף גם צילום העמוד)
הביא מכתבים ששלחו אליו בבקשה שימציא להם מספריו ובסופו שיר (עם נוטריקון שמו)
המעודד את קנית הספרים
3. נראה מדבריו שראה צורך להתנצל על כך שהוא מדפיס ספרים
שכן רננו אחריו כי עושה כן לשם ממון.
(אולי גם כן קשור לקשירתו עם המזרחי)
כך הוא מסביר חלק מהתנצלותו בעניין הספרים
א. ההצעה למי שרוצה להדפיס – שידפיס וימכור בעצמו.
ב. הצגת מכתבים של מזמיני הספרים .
ג. חיבור שיר על קניית הספרים
4 בספר "כבוד התורה ולומדיה" על מגילת שיר השירים (מצוי גם כן בהיברובוקס)
הציג עוד רשימה של ספרים שחיבר שאינה נזכרת ברשימה הנ"ל .
גם שם חתם בשיר עם נוטריקון של שמו.
5. ככל הנראה מקום רבנותו היה בליטא בעיירה לייד ווילנא ששמה טורגל
Turgeliai, Vilniaus apskritis, Lietuvos Respublika
(הוא מאיית בספרו TORGIELE)
אוגוסטאוו היא עיר מושבו בבגרותו
בה גם כתב את ספריו
ובה התפרנס ממכולת של אשתו (וכדלקמן)
גם כן כנראה מצויה ליד ווילנא
Augustavas, Vilniaus apskritis, Lietuvos Respublika
לגבי זיהוי ווישניווא בה ככל הנראה שימש ברבנות במקביל לטורגל – כנראה זו שהיום בבילארוס
Vishneva, Minsk Province, Belarus
6. מזכיר בהקדמות ספריו את חתנו שלמה צבי קאליר יליד ביאליסטוק. הוא מדבר רבות בשבחו, ומייחס לו חלק נכבד במפעלו.
חתנו נרצח בשואה יחד עם כל קהילת סוכובולה בה כיהן כרב.
כפי הנראה הרב קאליר נשא את ביתו של הרב פיש ב-1913 תרע"ג . שנה לפני המלחמה העולמית הראשונה.
7. לגבי רב דווארשא בחלום –
אולי חשק בתרבות היידיש והציונות שפרחה שם (ראה למשל בסעיף הבא – על שליחת ידו בכתיבת יידיש).
שמא הגיש מועמדות לרבנות שם , וחשק לקבלה ?
אך לא מצאתי סיוע לדבר מה מכל אלה.
8. חיבר גם ספר ביידיש .
כך כתב בעמוד השער של "משפט אברהם" שיצא בתרצ"ז כי חיבר גם:
"ספר היקר הזארגאני 'טאטע דו לאכסט' "
(לכאורה יצא שש שנים קודם ב1931)
(בקטלוג חב"ד מיוחס לכאורה ספר בעל שם דומה דווקא ל"שלום עליכם"
טאטע דו לאכסט
די וויכטיגע ערציילונג, און די שוידערלעכע
טראגעדיע איז נויטיג צו לעזען פאר אלע
פארהייראטע מענער און פרויען. פון:
עליכם שלום
בילגורייא תרצא () 1931
12°. 32 ע')
9. ישנו מכתב של האגרות משה אל :
"מע"כ ידידי החו"ש ויר"א מו"ה אברהם שיף שליט"א בבית מדרש עליון במאנסי"
מתאריך יא אד"א תשכ"ב
האם מדובר באותו אדם (כבר צריך היה להיות מעל שבעים לפחות) ? בספר הקהילה שיצא בתשכ"ו הוא כבר נזכר בברכת המתים זצוק"ל.
שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ב סימן כה
בענין כמהין ופטריות ומאלינעס וקטניות אם צריך בדיקה מתולעים במדינה זו שלא מצוי בהן תולעים י"א אדר ראשון תשכ"ב. מע"כ ידידי החו"ש ויר"א מו"ה אברהם שיף שליט"א בבית מדרש עליון במאנסי.
10. בספר הקהילה של אוגוסטוב משמע שנמנה על אנשי המזרחי שהייתה ככל הנראה תנועה דומיננטית בקהילה. (חתנו הנזכר לכאורה אף היה מעורב יותר בענין זה)
מוזכר כי היה תלמידו של הרב ריינס .
עוד נזכר שם כי נולד ביאשינובקה.
ישב מספר שנים בקהילת אוגוסטוב ושם חיבר את שלושת ספריו.
ב1913 כבר חיתן את ביתו עם חתנו (החשוב כל כך – במיוחד בעיניו).
11. בעניין המסחר והרבנות –
לאשתו היתה חנות מכולת
או אולי "חנות לתבואות"
ואילו הוא ישב ולמד, וכתב את ספריו.
"לא פסק מגירסא יומם ולילה.
בשעת לימודו במקומו הקבוע ביאטוקה קלויז לא היה מפסיק מלימודו
וכשהיה מוכח להפסיק – לא היה מדבר אלא בלשון הקדש"
ייתכן כי בענוותו ייחס את המסחר לעצמו ,
ולכן הגדיר עצמו כסוחר.
תמונה מוטבעת 6
12. לא בהכרח עם קשר אבל
ספר אחר בעל השם דרך אני'
(בהיברובוקס ללא ה"א, באוצה"ח עם ה"א)
גם שם – שם משפחת המחבר הוא שיף .
דרך אניה / שיף, מאיר בן זלמן הכהן
פיורדא תקנח
13. בספר ואם תאמר – ג / קאהן, דוד בן צבי משה תשל"ד
המביא "קושיה יומית"
הביא את קושיה 311 בשם ר' אברהם שיף נ"י שם בעמ' 21
ואיננו הרב הנדון כאן
שכן כבר בתשכ"ו נזכר בברכת המתים זצוק"ל בספר הקהילה של אוגוסטב.
כתמיד נהנה מ"זוטות" דמר.
—
בברכה
יפתח יצחק שנדורפי