לך למדבר עזה
שבת פרשת מסעי
לפני תשע שנים, בימים הטרופים של גזירת גירוש היהודים מנחלת אבות בחבל עזה, הרב שמואל טל, ראש ישיבת תורת החיים בנוה דקלים – בירת הגוש – העביר שיעור על עניינה של עזה והתיקון שאנחנו צריכים לעשות על ידה. השיעור נסב על דברי הצדיק רבי אלימלך מליז'נסק בספר הקדוש "נועם אלימלך". חשבתי שבסערת הימים אלו – מבצע "צוק איתן" בעזה – ראוי שנחזור ונשנה פרק זה .
תמצית הרעיון של ר' אלימלך היא שהיתה ציפייה מ"דור המדבר" להגשים את האידיאלים בעולם הזה, בחיי המעשה בארץ ישראל. אותו דור שחווה את יציאת מצרים וזכה למתן תורה יכול "להמתיק את הדינים בשורשם". המדבר הוא משל לכל הסכנות הרוחניות בעולמנו, ויש לצלוח אותו בשלום. ההתמהמהות של עם ישראל במדבר ארבעים שנה מבטאת את ההחמצה והכישלון.
מדוע מכונה המדבר "מדבר עזה" ?
לפי הבנתי, הרעיון המרכזי הוא שעזה היא השער לארץ ישראל בכל המובנים. שער הכניסה הראשי ממצרים לארץ ישראל עובר בעזה. אילו זכינו היו נכנסים עם ישראל לארץ ישראל בדרך המלך ולא היו גולים ממנה עוד. עם ישראל במדבר – אחרי מתן תורה – היה במדרגה הראויה לכך אבל נפלנו בחטא העגל.
יש לציין כי הרעיון המובא בפסקה שלפנינו נכתב בלשון עמוקה כדרך כל התורות החסידיות בספר נועם אלימלך. להלן הקטע:
[ד"ה גם בי התאנף ד' בגללכם לאמר וכו']
נ"ל דאיתא בגמרא "דור המדבר אין להם חלק לעולם הבא", ולכאורה הדבר תמוה לחשוב על דור המדבר דור דעה כזה שקיבלו התורה בסיני וראו אלקים שלא יהא להם חלק לעולם הבא.
אלא נראה הטעם, שהסיע הקדוש ברוך הוא את ישראל דרך המדבר, הוא מחמת שכשיצאו ממצרים וקבלו התורה ופסקה זוהמתן, ומחמת גודל קדושתם היה כח בידם להמתיק הדינים, לכן הנהיגם דרך המדבר, ששם הוא מקום ושורש הדינים כדי שימתיקו הדינים, שבשביל זה נשתלח השעיר למדבר מחמת ששם הוא שורש הדינים והקליפות כידוע. ואלו היה דור המדבר נכנס לארץ ישראל לא היה שום גלות לישראל, מחמת שהיו הדינים נמתקים לגמרי עד שורשם.
וזה שאמרו בגמרא מפני מה עופות שבבבל שמנים ? ואמר לו לך למדבר עזה ששמנים מהם. ולכאורה מה זו שאלה, ומה זו תשובה על שאלה זאת, אך נראה שרמז בזאת השאלה על גלותינו המר, דהנה העוף טמא נקרא הקליפה, זהו דאמרינן בגמרא: אמרו עליו על יונתן בן עוזיאל, כשלמד תורה עוף הפורח נשרף בהבל פיו, מחמת שהיה לימודו בקדושה ובטהרה נשרף מהבל פיו הקליפות הנקראין עוף, שכשרצו לפרוח ולהגביר הדינים חלילה על ישראל נשרפו מהבל פיו הקדוש. וזה ששאל מפני מה עופות שבבבל שמנים ? רצה לומר, מפני מה יש להדינים והקליפות הנקראים עופות התגברות כל כך על ישראל, והשיב: לך למדבר עזה ששמנים מהם, רצה לומר ששם אתה צריך להמתיק הדינים, כי עיקר התגברות שלהם הוא משם, שבמדבר הוא שרשם, כי עדיין דור המדבר לא המתיקו עד השורש, מחמת שלא נכנסו לארץ ישראל. ונמצא עיקר נסיעתם דרך המדבר היה מחמת גודל קדושתם.
———————————-
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
rambaml1@gmail.com
הפסקה דווקא מתייחסת למדבר עזה כחלק מן המדבר בניגוד לא״י