"ונתנך ה' לראש ולא לזנב"
פרשת כי תבוא
הברכה השגורה בפינו בליל חג ראש השנה, בשעה שטועמים מראש של דג, שנזכה להיות לראש ולא לזנב. מקורה של ברכה זו לקוחה מפסוקים בפרשת השבוע "כי תבוא", פרשת הברכות והקללות.
אם נזכה – "ונתנך ה' לראש ולא לזנב, והיית רק למעלה ולא תהיה למטה" (דברים פרק כח פסוק יג).
וחילופיהן – "הגר אשר בקרבך יעלה עליך מעלה מעלה ואתה תרד מטה מטה… הוא יהיה לראש ואתה תהיה לזנב" (דברים פרק כח מג-מד).
הד לאותה הרגשה של נמיכות קומה אני מוצא בנוסחי ההתנצלות שנדפסו בראש ספרים שיצאו לאור בגלות בארצות נכר.
במקומות שונים חששו המדפיסים פן ימצאו בספריהם תכנים בגנות הגויים ולכן הוסיפו נוסח התנצלות. היתה זו הצהרה חגיגית כי כל שנאמר ביחס לגויים הכוונה לעמים הקדומים, אלו שעבדו לשמש, ולא חלילה לגויים הנאורים, שבתוכם אנו חיים…
לפניכם ארבעה נוסחים שונים, מסודרים מ"הקל אל הכבד", מהקצר אל הארוך.
א.
ב.
ג.
ד.
לא בכל המקומות ולא בכל הזמנים נוספה הצהרה שכזאת. ואדרבה, רק במיעוט ספרים היא מופיעה .
טרם מצאתי מחקר מסודר בנושא, ולכן אשמח לקבל מכם כל מידע נוסף, ואי"ה נפרסם רשימה מפורטת בעתיד.
שבת שלום
אבישי
תוספת משלי:
בעקבות רשימתי על "נשיא ארץ ישראל" על ר' יעקב יהושע פלק מחבר ספר "פני יהושע", מצאתי בספרו (פני יהושע דפוס פרנקפורט דמיין תקי"ב 1752) נוסח התנצלות עם סיומת מעניינת.
כך הוא לשונה:
והדבר ידוע ומפורסם בכל הקהלות שהיו סרים למשמעתי הייתי מכריז ברבים בדרשות שלי להזהיר את העם על כל הנזכר.
————————————————————-
תגובות קוראים:
א.
הרב בצלאל דבליצקי הפנה את תשומת לבי לאשכול בנושא : הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים המופיע בפורום אוצר החכמה.
ובפרט להפניית "איש ספר" (שם) למאמרו היסודי של א"מ הברמן בספרו: מסות ומחקרים בספרנות, הוצאת מאגנס ירושלים תשל"ו. הרוצה לעיין במאמר יפנה לאשכול הנ"ל.
תודתי נתונה לו.
ב.
הרב ברוך אובלנדר אף הוא שלח לי הפניה למאמרו של א"מ הברמן אך ממקום אחר. לדבריו, המאמר צויין אצל יהשוע מונדשיין בתורת חב"ד חלק א (תניא) עמ' 117 הערה 1.
ג.
שתי תגובות נוספות "עדכנו" את המוסר השכל שניתן להפיק מההתנצלות בפני הגויים, שהיתה מקובלת בעבר.
י.ל. כתב:
א.ש. כתב:
שלום אבישי, לגבי ה"התנצלויות", ראה עמוד ראשון בספר החדש יחסית של הרב עדין שטיינזלץ, "חיי עולם" על פרשיות השבוע. כדאי היה לאזכר.
[לטובת קוראינו סרקתי את הקטע האמור ]
ד.
הרב יואל קטן הפנה אותי למה שכתב על המודעה על הזכרת 'עכו"ם' שנדפסה בשו"ת התשב"ץ (דפוס אמשטרדם תצ"ח). ראו נא במהדורה החדשה של שו"ת התשב"ץ , מכון ירושלים ומכון שלמה אומן בישיבת שעלבים, תשנ"ח , מבוא לח"א, עמ' 48-49.
בחרתי לצטט כאן מתוך המבוא את הערה 3 שם :
בפעם הראשונה נדפסה מודעה מעין זו בספר 'אור עינים' לר' שלמה בר אברהם, נדפס קרימונה שי"ז: כל מקום שתמצא בזה הספר נזכר שם אומות העולם ואויבי ישראל, וכן אדום וישמעאל, ר"ל עובדי ע"ז והאלילים שהם אויבי השם בודאי, אבל שאינם עובדי ע"ז והולכים לתומם – כבר אמרו חז"ל חסידי אומות עולם יש להם חלק לעולם הבא'. וראה בספרו של א"מ הברמן 'הספר העברי בהתפתחותו'עמ' 203-202, וראה במאמר 'הצהרות המחברים או המדפיסים בספריהם להכשיר אותם בעיני הנוכרים' מאת הנ"ל, בתוך הספר 'מסות ומחקרים בספרנות מוגשים לק"ד ווהרמן', ירושלים תשל"ו, עמ' 60 ואילך, ובספר 'הדפוס העברי בקרימונה' לבניהו עמ' 72 ואילך. וראה ב'צפונות' גל' א עמ' סה ואילך וגל' ד עמ' סב ואילך במאמרי הרד"צ הילמן שליט"א. יש לציין שלמעשה גם מרן הב"י הוטעה פה ע"י נוסח הדפוסים, כי בכתה"י ובדפו"ר של הטור הנוסח הוא 'אבידת גוי'; אך סברתו של מרן על השינויים בנוסח שנעשו מפחד הנוצרים במקומה עומדת, והיא נכונה בנוסחי הדפוסים ואף בנוסח דברי קדמונים בכת"י באין-סוף מקומות, עיי"ש. אף רבנו עצמו כתב בפירושו לאבות (פ"ב מ"ד; כג, א) על פירושו [השני] של ר' יונה למשנה זו, שכדי שלא יעלילו עליו 'הפך [רבינו יונה עצמו!] הדברים לשבח המלכות' וכו'.
ה.
הרב חזקי סופר הוסיף לנו מידיעותיו:
מטבעם של דברים בארצות ספרד פחות קיימת התנצלות זו. ולכן תהיתי מאד מהיכן צצה התנצלות זו בריש ספר "ולא עוד אלא", איזמיר תריג. וכרשום באוצרותיי.
כרגיל מחכים ונפלא לקרוא רשימתך היפה.
בידידות
חזקיה
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום. משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
להשאיר תגובה