וַיֶּאְסֹר יוֹסֵף מֶרְכַּבְתּוֹ וַיַּעַל לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל אָבִיו גֹּשְׁנָה וַיֵּרָא אֵלָיו וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָיו וַיֵּבְךְּ עַל צַוָּארָיו עוֹד (פרשת ויגש).
ציור של המפגש בין יוסף, המשנה למלך מצרים, לאביו יעקב מופיע בשערי ספרים ישנים. הציור הופיע לראשונה בספרים שהודפסו בבית הדפוס המשובח של יוסף עטיאש באמשטרדם.
לדוגמא, ראו נא מאוספי ספריית הרמב"ם את שער ספר "חסד לאברהם" לר' אברהם אזולאי, שנדפס בשנת תמ"ה (1685).
במרכז הציור ניתן להבחין בשני אנשים חבוקים (מצד שמאל יוסף ומצד ימין יעקב אבינו), ומסביבם המרכבה של יוסף ולצידיה חיילים נושאי כידונים ובהמות המשא של פמליית יעקב.
בהמשך הועתק הציור בשערי ספרים שנדפסו במקומות שונים ואנחנו מוצאים אותו בספרים שיצאו לאור בברלין, בפרנקפורט דאודר ובפרג.
הספרן והביבליוגרף אברהם יערי בספרו על "דגלי המדפיסים העבריים" (ירושלים תש"ד 1944) כותב, כי ציור זה מצא חן בעיני הבריות ולכן זכה לחיקויים רבים.
לפניכם דוגמא נוספת, מאוצרות ספריית הרמב"ם, ספר פירוש הרא"ש והראב"ד, שנדפס בפרג, דפוס נכדי יהודה בק, בשנת תע"ה (1715)
כשהשוויתי בין שני השערים הבחנתי שיש הבדל איכותי ביניהם. הציור בשער ספר "פירוש הראש והראבד" (המאוחר מביניהם) נראה חיוור, פחות ברור, לעומת זה שבספר "חסד לאברהם".
ראו נא את שתי התמונות והשוו:
תופעה מוכרת בתולדות הדפוס שחומר טיפוגרפי עבר ידיים. אותיות הדפוס שנצוקו ממתכת ותבניות של תחריטים ששימשו לאיור הספרים נמכרו ועברו מבית דפוס אחד למשנהו. מחמת עייפות החומר, איכות הדפוס הושפעה לרעה כאשר השתמשו בחומרים טיפוגרפים ישנים. ייתכן וזאת הסיבה לאיכות ההדפסה הנמוכה גם כאן.
ועוד מילה על הרקע של הציור. דמות נשר, פורש הכנפים ובעל הציפורניים המחודדות ברגליו, מרמז לנו, כי המפגש המרגש של יעקב אבינו ובנו יוסף, לאחר שנות פרידה ממושכות, מבשר גם את תחילת גלות מצרים. הנשר הוא סמלה של המלכות הזרה, שבצילה אנחנו חוסים.
שבת שלום
אבישי
———————————
תגובות:
1.
אבישי ידידי היקר שלום רב,
תודה על הבלוג המצוין.
הערה קטנה – המדפיסים כונו בשערי הספרים "מחוקקים"
כי מלאכת הדפוס היתה ע"י אותיות ש"חקקו" בנייר את צורתן.
דבר המכונה "נשיכת האות" או "טביעת האצבע" של האות.
מדפיסים ששמם יהודה אהבו במיוחד את הכינוי מחוקק לציין את
דברי הכתוב "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו"
שבת שלום
ערן רביב
2.
כתב לי חכם אחד, החפץ בעילום שמו:
הציור נמצא גם בספרו של רבי מרדכי דייטש "מור דרור" פראג תצ"ח, ונראה מצויין [ראה באצר החכמה], אולי שופץ.
משום מה מונח בראשי כל השנים שזו פגישת יעקב ועשו . וויסף הוא העומד בחזית מאחורי המרכבה של יעקב, כדי להסתיר אמו. והסוסים הם של הארבע מאות איש.
כמדומה לי שיש גם תמונות אחרות כאלו על יעקב ועשו.
השיבותי לו:
שלום
———-
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום. משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
rambaml1@gmail.com
להשאיר תגובה