
שער ספר מרכבת המשנה. אזמיר, תקט"ז (1755). מאוספי ספריית הרמב"ם
לשבת פרשת יתרו. מתן תורה.
רוב לוחות הברית המופיעים באומנות יהודית, כגון בציורי שערי ספרים, עגולות בראשן.
האם הלוחות הברית היו מרובעים בכל צד או עגולים בראשם ?
שאלה זו נתונה במחלוקת ולא באתי ללהכניס ראשי בין הרים גדולים.
חביבה עלי תשובתו המנומקת של הרב ישראל יעקב פישר זצ"ל, ראב"ד העדה החרדית בירושלים, בספרו "אבן ישראל".
לדעתו הלוחות היו עגולים. כהוכחה לדבריו מסתמך על המשנה בפרקי אבות שהלוחות הם מעשרה דברים שנבראו ב"ערב שבת בין השמשות". כלומר הן קיימים כבר מששת ימי בראשית .
בתלמוד הירושלמי נקבע כי "אין מרובע מששת ימי בראשית". כלומר בכל הטבע הבראשיתי אין בנמצא צורה חתוכה כרבוע. להבדיל ממעשה ידי אדם, החותך בכלים חדים ויוצר צורות רבועיות שונות.
הלוחות שייכיםל"מעשה בראשית", משום כך, סובר הרב פישר, הן אינן מרובעיםאלא עגולים.
דברי התלמוד הירושלמי נאמרו בהקשר להלכה המופיעה במשנה. "אלו הם נדרי הבאי (= גוזמא): [האומר] אם לא ראיתי נחש כקורת בית הבד" (מסכת נדרים פרק ג).
נחש וקורת בית הבד אלו שני הפכים.
הנחש מבטא בצורה הטובה ביותר את הלולאות שבטבע, הנחש מתקדם בעקלתון.
קורת בית הבד, מעשה ידי אדם, היא הביטוי של הקו הישר, ההולך מצד אל צד.
גם ברוחניות יש לנו ביטויים דומים. על "רז היושר והעיגולים" כתב בהרחבה הרב קוק זצ"ל בספרו אורות הקודש חלק שלישי.
שבת שלום
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום. משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
rambaml1@gmail.com
לרב אבישי שלום,
סליחה על האיחור בתגובה,
יש לציין שיש מקור לכך שהלוחות היו עגולים בראשן מספר הזוהר בפרשת יתרו
" תָּאנָא, מֵהַהוּא טַלָּא עִלָּאָה, דְּנָגִיד מֵעַתִּיקָא קַדִּישָׁא. וְכַד נָגִיד וְאִתְמְשַׁךְ לַחֲקַל דְּתַפּוּחִין קַדִּישִׁין, נָטַל קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא תְּרֵין כִּפּוֹרֵי מִנַּיְיהוּ, וְאִתְגְּלִידוּ, וְאִתְעָבִידוּ תְּרֵין אַבְנִין יַקִּירִין. נָשַׁב בְּהוּ, וְאִתְפָּשָׁטוּ לִתְרֵין לוּחִין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב מַעֲשֵׂה אֱלהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא. כְּמָה דִּכְתִּיב, (דברים ט) כְּתוּבִים בְּאֶצְבַּע אֱלהִים."
ובתרגום לעברית
:שָׁנִינוּ, מֵאוֹתוֹ הַטַּל הָעֶלְיוֹן שֶׁשּׁוֹפֵעַ מִן הָעַתִּיק הַקָּדוֹשׁ. וּכְשֶׁשּׁוֹפֵעַ וְנִמְשָׁךְ לִשְׂדֵה הַתַּפּוּחִים הַקְּדוֹשִׁים, נָטַל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׁתֵּי טִפּוֹת כְּפוֹר מֵהֶם וְנִגְלְדוּ, וְנַעֲשׂוּ שְׁתֵּי אֲבָנִים יְקָרוֹת. נָשַׁב בָּהֶן, וְהִתְפַּשְּׁטוּ לִשְׁנֵי לוּחוֹת. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמות לב) כְּתוּבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים.
ידוע כשמציירים טיפות מים, מציירים אותם עגולות בראשן.
יש אם למסורת החזקה של קהילות ישראל בכל התפוצות לצייר כך את הלוחות.
כך שמעתי מפי הרב מוצפי שליט"א.
שלום ר' אבישי,
"אין מרובע מששת ימי בראשית"
האם כאן ראיה לסתור?http://en.wikipedia.org/wiki/Pyrite
כל טוב
שלום רב,
לגבי הקשר בין שתי הסוגיות שבועת שוא על נחש מרובע ואין מרובע מששת ימי בראשית (היינו בטבע – לענ"ד אין כל קשר למעשה הלוחות, אבל זה בדרך אגב) – יש מכתב חשוב מהרבי מליובאוויטש: כאן http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/2/360
כל טוב.
שלום אבישי ויישר חיילך –
בעניין הנחש והקורה –
דבריך מעוררים – אולי – להבנה חדשה, אך הבנתי הישנה היתה כי המדובר בעוביו של הנחש לעומת עובי הקורה, ולא בעיגולים ויושר.
ואולי נשמע בת קול משמי קורה או מלחש נחש – –
י"ע
לרב אבישי שלום!
אם "אין מרובע מששת ימי בראשית" גם החלק התחתון של הלוחות היה עגול. האם כך תפס הרב פישר?
שלום
הערתך חשובה.
אינני סבור, שכך היתה תפיסתו. נראה לי שדי בצד אחד עגול כדי להפקיע מהכלל "אין מרובע…"
כל טוב
אבישי