בע"ה
בפורים מותר להגיד תורה גם משירי ילדים.
פרופסור לקבלה יהודה ליבס כתב הערת אגב מעניינת ומקורית בסוף מאמרו "גלם בגימטריא חכמה" :
… בהקשר זה יש לזכור את מנהגם של מחדשי העברית להשתמש בחומרים מתחום הקדושה, ולהורידם בכוונה אל הילדות והחולין. כך הוא גם בשיר הילדים הדומה 'עוגה עוגה במעגל נחוגה', המזכיר גם את עניין הגולם וגם את פרשת חוני המעגל; וכך הוא למשל בשיר 'נד נד'…
(פורסם ב"קרית ספר" סג,ד (תשן-תשנא) עמ' 1322)
—————————————————————-
השיר הבא היה להיט בסעודת פורים בביתנו בעקבות הסיפור הבא:
השפן הקטן
שכח לסגור הדלת
הצטנן המסכן
וקיבל נזלת
לה לה לה – אפצ'י
לה לה לה – אפצ'י
לה לה לה – אפצ'י
לה לה לה לה.
והנה הסיפור שהיה:
הרב מיכאל לסרי הוזמן להרצאות בכנס למורות לא דתיות. מיד כשנכנס החלה המולה בקהל, לא מצא חן בעיניהן שהכניסו הרצאה של רב תורני.
הרב לא התבלבל וביקש חמש דקות בלבד! כאשר מוסכם מראש שבמידה והרב לא יהיה מעניין הוא יעזוב את המקום.
המורות, העדיפו ל'העיף' אותו מאשר לא לתת לו לדבר… וכך הסכימו פה אחד לתת לו אפשרות ל'הקסים' אותן ב- 5 דקות…
הרב עלה לבימה ושאל: "מי מכן מכירה את השיר ה'שפן הקטן'? – שתרים אצבע!" כולן הרימו יד.
הרב ניצל את התמיהה שלהן, ואמר: "יש לי 3 שאלות":
1. מדוע בחר המשורר דווקא שפן ולא חיה אחרת?!
2. איך קרה שהשפן הצטנן אם הוא בסך הכל שכח לסגור את דלת?!
3. למה נאמר שלוש פעמים – לה לה לה אפצ'י לה לה לה אפצ'י לה לה לה אפצ'י ואילו בפעם הרביעית לה לה לה לה… – בלי אפצ'י?!"
המורות התגלגלו מצחוק… ולשעת כושר זו חיכה הרב. והוא אמר:
אני אענה לכן – שפן מורכב מהאותיות נפש.
הדלת הפתוחה לכל רוחות העולם, לתרבויות זרות, היא גורמת לנו התקררות בעבודת ה'. מי שרגיל בכך שלש פעמים (הוא ה'חזקה' התלמודית) כבר לא מרגיש בבעייתיות של החשיפה ולבו נעשה גס בה.
(תודה לגיסי היקר הרב צבי קפקה על הסיפור ועל הניגון)
פרשנות מקורית זו עוררה ויכוח בין המסובים על גבולות ופתיחות.
מתוך כך צמחה לה גם פרשנות חדשה לשיר שנתנו המסובים-המבושמים בסעודה.
המילה "אפצ'י" ניתנת לפירוק לשתי מילים:
"אפ" – ""צי".
UP באנגלית – למעלה. רצון לעלות ולהתעלות, כלפי מעלה.
"צי" – גם הוא ערך רוחני הלקוח מהסינית. אומנות ה"טאי צ'י" נפוצה היום בארץ. ניתן לראות רבים מבצעים תרגולות טאי צ'י במקומות ציבוריים בתל אביב. "צי" הוא נשימה בסינית. לא רק הנשימה הטבעית אלא גם הרוחניות הפנימית.
ה"אפצ'י = הוא ביטוי לרוחניות הפנימית השואפת מעלה – מעלה, מעלין בקודש !
אז הבה נתעטש , לה לה לה – "אפצ'י" – לחיים !
ששון פורים שמח.
שבת שלום
אבישי
————————-
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
כתנא דמסייע לרשימה הפורימית, הרי שמנגינת 'השפן הקטן', היא היא מנגינת 'אני פורים שמח ומבדח', הידועה מנער ועד זקן טף ונשים. הרי שהמפרש את השפן הקטן על הנפש האלוקית, לוקח אותו מהגן לגן עדן וד"ל.
שכוייח – ובהזדמנות זו יש לשאול:
האם הבלוג דילך – עם הספר – בחיריק או בפתח, כי אם חיריק הוא הרי אתה בפורים כל ימות השנה, ככתוב באסתר ט' כ"ה, ואם בפתח הרי אוזל אתה בתר גויים שכך כינונו, לאו דווקא מתוך כוונות טובות..
וחזק וכ"ט
יהודה עציון
בראשית ימי הבלוג הקפדתי להוסיף, לכותרת הבלוג "עם הספר", את ההפניה לפסוק במגילת אסתר. אכן אני קורא זאת בחיריק תחת האות "עין".
אבל מה אעשה והיות ואינו נקוד, רוב האנשים קוראים זאת בפתח .
הנח להם לישראל…