רשימה ל"שבת נחמו"
(השבת שאחרי תשעה באב)
עשרה דברים נאמרו בלב: הלב רואה, הלב שומע, הלב יודע, הלב מדבר, הלב הולך, הלב נופל, הלב צועק, הלב עומד, הלב שמח, הלב מתנחם.
הלב רואה שנאמר ולבי ראה הרבה.
הלב שומע שנאמר ונתת עבדך לב שומע.
הלב יודע שנאמר לב יודע מרת נפשו.
הלב מדבר שנאמר דברתי אני אל לבי.
הלב מהלך שנאמר לא לבי הלך.
הלב נופל שנאמר אל יפול לב אדם.
הלב צועק שנאמר צעק לבם אל ה'.
לב עומד שנאמר היעמוד לבך.
הלב שמח שנאמר שמח לבי.
הלב מתנחם שנאמר דברו על לב ירושלים וקראו אליה וגו'
פסקה יפה זו מסיימת חיבור בשם "מעשה תורה", האוסף אימרות של חכמינו לפי סדר המספרים משלש עד עשר. שם תמצא כל הנאמר בחז"ל סביב המספר שלש וכן הלאה עד המספר עשר.
חיבור זה נספח לספרי קדמונים שונים. אחד מהם הוא ספר כלבו (דפוס ראשון, איטליה [ר"נ, 1490] וכן בדפוסים אחריו). משם העתקתי את הסיומת היפה בפסוק מתוך הפטרת השבוע, "שבת נחמו", על ניחום של ירושלים.
———————————
סוג כזה של ספרות, שיש בה יותר מלאכת איסוף מעיון לעומק, אינו נחשב בין עמלי התורה.
כשהגאון מווילנה המשיך בדרך זו והרחיב מאד את "מעשה התורה", כתב על כך בהסכמתו ר' יוסף שאול נתנזון (מחבר שו"ת שואל ומשיב), כי הסיבה להתעסקות הגר"א בקיבוץ זה היא חולשתו הגופנית של הגר"א:
"אשר בעת חליו והרופאים פקדו עליו לבלתי יעמיק בתלמודו. אמר בלבו לנסות כחו וגבורתו בשני התלמודים וספרי וספרא זהר ותיקונים עם כל המדרשים…"
זאת ועוד, בעל "שואל ומשיב" מספר לנו, כי כתב ידו של הגר"א התגלגל ובא לפני לפני ר' עקיבא איגר, הנחשב מגדולי הלמדנים, אך הוא לא רצה להפסיק מלמודו כדי לחפש אחר המקורות של הגר"א.
"ואמר כי גם חותנו הגאון ז"ל (ר' עקיבא איגר) כאשר ראה את המחברת הלז היה נפלא בעיניו מאד, אמנם גם הוא לא מצא הרבה דברים כי מרוב טרדתו בלימוד היה מהנמנע לחפש אחר כל בדק".
——————————————-
חידה:
בספריית הרמב"ם מונחת חוברת בת ארבעים עמודים, שהיא העתק "מעשה תורה" עם הערות בשם "גבול בנימין". החוברת היא בת זמננו (נדפסה בשנת תשס"ג 2003). אך מחבר ההערות העלים שמו ממנה. ליתר דיוק, הוא חד לנו חידה בהקדמתו.
לא מצאתי חיבור זה בספריה אחרת, ואני מבקש את עזרתכם בפענוח כתב החידה.
שבת שלום
אבישי
——————————
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום. משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
rambaml1@gmail.com
קהלת רבה (וילנא) פרשה א
[טז] דברתי אני עם לבי, הלב רואה שנאמר ולבי ראה הרבה, הלב שומע שנא' (מ"א =מלכים א'= ג) ונתת לעבדך לב שומע, הלב מדבר שנא' דברתי אני עם לבי, הלב הולך שנא' (מ"ב =מלכים ב'= ה) לא לבי הלך, הלב נופל שנא' (ש"א =שמואל א'= יז) אל יפול לב אדם עליו, הלב עומד שנא' (יחזקאל כב) היעמד לבך, הלב שמח שנא' (תהלים ט"ז) לכן שמח לבי ויגל כבודי, הלב צועק שנא' (איכה ב) צעק לבם אל ה', הלב מתנחם שנא' (ישעיה מ) דברו על לב ירושלים, הלב מצטער שנא' (דברים טו) ולא ירע לבבך, הלב מתחזק שנא' (שמות ט) ויחזק ה' את לב פרעה, הלב מתרכך שנא' (דברים כ) אל ירך לבבכם, הלב מתעצב שנא' (בראשית ו) ויתעצב אל לבו, הלב מתפחד שנא' (דברים כח) מפחד לבבך, הלב משתבר שנא' (תהלים נ"א) לב נשבר ונדכה, הלב מתגאה שנא' (דברים ח) ורם לבבך, הלב מסרב שנא' (ירמיה ה) ולעם הזה היה לב סורר ומורה, הלב מתבדה שנא' (מ"א =מלכים א'= יב) בחדש אשר בדא מלבו, הלב מהרהר שנא' (דברים כט) כי בשרירות לבי אלך, הלב מרחש שנא' (תהלים מ"ה) רחש לבי דבר טוב, הלב מחשב שנא' (משלי יט) רבות מחשבות בלב איש, הלב מתאוה שנא' (תהלים כא) תאות לבו נתתה לו, הלב סוטה שנא' (משלי ז) אל ישט אל דרכיה לבך, הלב זונה שנא' (במדבר טו) ולא תתורו אחרי לבבכם וגו', הלב נסעד שנא' (בראשית יח) וסעדו לבכם, הלב נגנב שנא' (שם /בראשית/ לא) ויגנוב יעקב את לב לבן, הלב נכנע שנא' (ויקרא כו) או אז יכנע לבבם, הלב משתדל שנא' (בראשית לד) וידבר על לב הנערה, הלב תועה שנא' (ישעיה כא) תעה לבבי, הלב חרד שנא' (ש"א =שמואל א'= ד) כי היה לבו חרד, הלב נעור שנא' (שיר /השירים/ ה) אני ישנה ולבי ער, הלב אוהב שנא' (דברים ו) ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך, הלב שונא שנא' (ויקרא יט) לא תשנא את אחיך בלבבך, הלב מקנא שנא' (משלי כג) אל יקנא לבך וגו', הלב נחקר שנא' (ירמיה יז) אני ה' חוקר לב וגו', הלב נקרע שנאמר (יואל ב) וקרעו לבבכם ואל בגדיהם, הלב הוגה שנא' (תהלים מט) והגות לבי תבונות, הלב הוא כאש שנא' (ירמיה כ) והיה בלבי כאש, הלב הוא כאבן שנא' (יחזקאל ל"ו) והסירותי את לב האבן, הלב שב בתשובה שנא' (מ"ב =מלכים ב'= כג) אשר שב אל ה' בכל לבבו, הלב חם שנא' (דברים יט) כי יחם לבבו, הלב מת שנא' (ש"א כה) וימת לבו בקרבו, הלב נמס שנא' (יהושע ז) וימס לבב העם, הלב מקבל דברים שנא' (דברים ו) והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך, הלב מקבל יראה שנא' (ירמיה לב) ואת יראתי אתן בלבבם, הלב מודה שנא' (תהלים קיא) אודה ה' בכל לבב, הלב חומד שנא' (משלי ו) אל תחמוד יפיה בלבבך, הלב מתקשה שנא' (משלי כח) ומקשה לבו, הלב מטיב שנא' (שופטים טז) ויהי כטוב לבם, הלב עושה מרמה שנא' (משלי יב) מרמה בלב חורשי רע, הלב מתוכו מדבר שנא' (ש"א =שמואל א'= א) וחנה היא מדברת על לבה, הלב אוהב שוחד שנא' (ירמיה כב) כי אין עיניך ולבך וגו', הלב כותב דברים שנא' (משלי ג) כתבם על לוח לבך, הלב חורש שנא' (שם /משלי/ ו) תהפוכות בלבו חורש רע, הלב מקבל מצות שנא' (שם /משלי/ י) חכם לב יקח מצות, הלב עושה זדון שנאמר (עובדיה א) זדון לבך השיאך, הלב עושה סדרים שנא' (משלי טז) לאדם מערכי לב, הלב מתגדל שנאמר (דה"ב =דברי הימים ב'= כ"ה) ונשאך לבך, הוי דברתי אני עם לבי לאמר אני הנה הגדלתי וגו'.
מעל 50 ביטויים הקשורים ללב כפי שהביא מדרש קהלת רבה. דוד ממעלות
למען הדיוק, שם ההערות הוא "גבול בנימן", חסר יו"ד השני.
לא הצלחתי בינתיים לפתור כתב החידה, רק אציין מקור אחד:
* "בלכתך עמדי ומצאת שני אנשים בגבול בנימן" – לשון הכתוב (שמואל א פרק י, ב) אחרי ששמואל משח את שאול: בלכתך היום מעמדי ומצאת שני אנשים עם קברת רחל בגבול בנימן בצלצח.