בע"ה
רשימה לערב חג פסח
ליל הסדר מתחלק לשני חלקים. חלקו הראשון עד הסעודה וחלקו השני לאחריה. גם פרקי ה"הלל" הנאמרים בליל הסדר מופרדים לשני חלקים באמצעות הסעודה. למה?
בספר "הלבוש" מסביר שיש בליל הסדר שני חלקים:
בחלק הראשון אנחנו מדברים בסיפור יציאת מצרים ואומרים את פרקי ההלל השייכים לה.
ובחלק השני, שאחר הסעודה, מדברים בשאר הגאולות ובגאולה העתידה ובהתאמה כך גם פרקי ההלל .
משום כך, מטעים "הלבוש", אנחנו נוהגים לומר "שפוך חמתך" קודם פרקי הלל שאחר הסעודה, מתוך אמונה בגאולה העתידה.
בתור ילד קטן, אחת החוויות הזכורות לי ביותר בליל הסדר, כשנשלחתי לפתוח את הדלת ל"אליהו הנביא" בעת אמירת "שפוך חמתך". משום מה, (ואולי דווקא), הילד הקטן במשפחה נשלח למשימה זו. משימה שהיתה די מפחידה ומאיימת, בהתחשב בכך שבבית הורי דלת הכניסה היתה מרוחקת משולחן הסעודה.
ביסוס האמונה בגאולה העתידה, שתבוא ותאיר את חשכת הגלות, היא חלק בלתי נפרד מסיפור יציאת מצרים.
מצב של 'לאחר ייאוש' של יהודים בגולה מצריך ההתמודדות עם שאלת "ליל הסדר": איפה אנחנו ואיפה הגאולה?
בלילה שכולו סיפור חירות וגאולה – ואנחנו נמצאים בפחד האומות מחמת הגלות. היש כאן תקוה לשינוי?
הקדמת פסקת "הא לחמא עניא" בתחילת הסדר גם היא באה לענות על שאלה מציקה זו. ולכן היא מסתיימת באמונה שבקרוב מאד נגאל: "השתא הכא, לשנה הבאה בארעא דישראל" (שבולי הלקט).
בהקשר זה, אני מבקש להביא בפניכם סיפור שהיה מספר האדמו"ר מאלכסנדר. סיפור תמוה הדורש התבוננות.
הסיפור מופיע בהגדת "מפי ספרים וסופרים" (לונדון תשס"ט, 2009), אוסף מקורי ונפלא של מסורות חסידיות וסיפורי צדיקים מפי רבי אלעזר דוד פרידמן, תלמיד חכם מופלג.
הסיפור על "האשה המוכה" דורש הסבר. בוודאי אין הוא כפשוטו ויש בו כוונות נשגבות.
לעניות דעתי, אפשר שכיוון האדמו"ר בסיפורו את אותה השאלה של ליל הסדר: איך נחגוג את הגאולה כשאנחנו רואים את אריכות הגלות ומצבו השפל של עם ישראל? זו מעין קובלנה נסתרת כלפי שמיא של הרעיה הנאמנה (עם ישראל). איך עושים סדר בעולם שלנו, סדר שיש בו חירות עכשיו לעם ישראל ולא רק נספר את ההגדה על יציאת מצרים ?
חג פסח כשר ושמח
אבישי אלבוים
- הרשימה מוקדשת לעילוי נשמת אמי מורתי מרת פנינה בת חיה הכ"מ, שאתמול מלאו שלושים להסתלקותה. דור ראשון לשבי ציון, שתמיד הביטה קדימה באופטימיות.
——————————-
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
נא פנה אלינו rambaml1@gmail.com
הסיפור פורסם על ידי הרב אורי דסברג בגיליון 1366 של שבת בשבתו, צו י"ג אדר ב' תשע"א 19/03/2011, ושם הביא בסופו ביאור יפה שביאר הרבי מגוסטינין את המעשה לחסידים.
הדברים הובאו בהתאם גם בספר המאסף שיצא לאחרונה.
חבל שלא מופיע במאמר/בספר מה הוא המקור לתוספת המשלימה הזו לסיפור.
מהרב מדן שמעתי פעם שהוא לובש בגדי מסע ועבודה לפני פתיחת הדלת לאליהו הנביא כדי להראות את הצפיה לגאולה העתידה
שלום רב
הסיפור מופיעה בגרסה שונה
בספר הבדיחה והחידוד
כרך ב .1217
חג כשר ושמח
אגב, גירסה קרובה יותר של המעשה תמצא בספר הבדיחה והחידוד של דרויאנוב כרך ראשון, 958.