ערך החיים
על רוצח בשגגה
רשימה לפרשת מסעי
דף בודד זה מונח על אצטבה בחדר עבודתי, וחיכה שיגיע יומו…
מדובר בפרסום מסחרי של הסניף הברלינאי של חברה לביטוח אליאנס, כנראה משנות השלושים של המאה הקודמת.
היופי בפרסום שהוא מסתמך על מטבעות לשון ידועות מן המקורות, זה כנגד זה:
הבטח חייך יום אחד לפני מיתתך / "שוב יום אחד לפני מיתתך" (משנה, מסכת אבות פרק ב משנה י)
כל מבטחינו יש להם חלק ברוחי החברה / "כל ישראל יש יש להם חלק לעולם הבא" (משנה, מסכת סנהדרין פרק י משנה א).
באמצעות דף פרסומי זה הקורא מתבקש לעשות ביטוח חיים.
—————————————————
לבושתנו ולצערנו, אנחנו שומעים מידי יום ביומו על רציחות במדינתנו ועל הרוגים בתאונות דרכים ובתאונות עבודה.
ערך שמירת החיים והאחריות לחיים הנם בשפל המדרגה.
בפרשתנו מצויה הרחבת דברים בנושא "עיר מקלט", המיועדת להורג נפש בשוגג, שנס אל עיר המקלט.
האם הורג נפש בשוגג הוא רוצח ?
"וְהִקְרִיתֶם לָכֶם עָרִים, עָרֵי מִקְלָט תִּהְיֶינָה לָכֶם, וְנָס שָׁמָּה רֹצֵחַ מַכֵּה נֶפֶשׁ בִּשְׁגָגָה" (במדבר, פרק לה , פסוק יא).
לפי הנאמר בפרשה התשובה חיובית, כי יש כאן רשלנות פושעת שגרמה למוות.
ההשוואה בין רוצח במזיד לרוצח בשגגה מודגשת בתחילת פרשת ערי המקלט ובסופה.
התלמוד (מסכת מכות דף ט) מונה את הסיבה, מדוע בעבר הירדן המזרחי נקבעו שלש ערי מקלט לשניים וחצי שבטים מול שלש ערי מקלט לתשעה וחצי שבטים בעבר הירדן המערבי ?
— כי בגלעד מרובים הרוצחים, כפי הפסוק: "גלעד קרית פועלי און עקובה מדם" (הושע, ו,ח).
על סמך דברי תלמוד אלו, בא המהר"ל, בפירושו "גור אריה", ומרחיב על הקשר הבלתי ינותק בין שני סוגי הרוצחים, הנובע מהזילות ביחס לחיי אדם בחברה.
מה המסר לנו ?
ערך החיים בחברה נמדד בכל החוליות המרכיבות אותה.
במקום שישנם עברייני תנועה יהיו גם רוצחים שפלים ולהפך.
שבת שלום
אבישי
——————————————————————————————————————–
להרחבת דברים, ראו נא מאמרו המצויין של הרב מנשה וינר על "ערי המקלט" באתר ישיבת ההסדר מעלות.
לעניות דעתי, בפרשנותו הולך הוא בעקבות שיטת הבחינות של הרב מרדכי ברויאר, בהשוואה של היחס לרוצח בשגגה בחומש במדבר מול חומש דברים.
להרחבה נוספת, ראו נא מאמרו של פרופ' יואל אליצור בספרו "מקום בפרשה" על פרשת מסעי: "האם ערי הלויים הם גם ערי מקלט?"
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
נא פנה אלינו rambaml1@gmail.com
אבישי שלום
כל רשימותיך מאלפות. ברשימה האחרונה המשפט החותם שלדעתי עליך היה להדגישו:
"במקום שישנם עברייני תנועה יהיו גם רוצחים שפלים ולהפך."
כל עבריין תנועה, אותו אני רואה בשעת ביצוע העבירה (כמו סיבוב פרסה על קו הפרדה, נסיעה נגד הכיוון וכו') אני אומר לו – אם אך יקשיב לי – שהוא עבריין וגורם להרג בכביש. "הקטל בכבישים" – אותה נוסחה לשונית החביבה על עורכי החדשות – איננו ברנש המהלך בדרכים עם קילשון – אלא הוא מעשה ידי העבריין והוא בלבד. לכן היה צריך להגיד "עבירת התנועה שביצע הנהג גרמה לתאונה"
שבת שלום
סיני אלכסנדרוביץ
אני מתקשה לא להעיר שההבטחה 'הבטח את חייך' ממש לא מדוייקת, אם לא למעלה מזה… [יצחק לייבוש פרץ…] שהרי רכישת ביטוח כמובן אינה מבטיחה את חיי המבוטח א'לא במקרה הטוב איכות-חיים מסוימת לשאריו, ובמקרה המסוים של אנשי/יהודי(!) ברלין בשנות השלושים אפילו על כך נאמר: 'נו, שוין' [חלק משאריהם נאנקים עד היום מול הגופים להשבת נכסי נספי השואה וד"ל]
אבישי שלום!
תשובת המהר"ל במקומה עומדת, אולם הר"י אברבנאל עושה חשבון שכיון שגם ערי לויים קולטות רוצחים, היחס של כלל הערים הקולטות הוא 10: 38 ומתאים ליחס 2.5: 9.5 (בשבטים). וא"כ אין הבדל בערים הקולטות בין העבר המזרחי לעבר המערבי. ואפשר היה להסביר שדוקא שפיכות דמים במזיד מרובה בגלעד.
ואעפ"כ הכתוב מעיד על גלעד שנפישי רוצחים ואנו מעבירים זאת גם לרוצחים בשוגג. והתשובה היא שגלעד היא לא מעיקר א"י ועל כן השמירה האלוקית פחותה בה כאמירת השבטים לבני גד וראובן בעשיית המזבח על הירדן: ואם טמאה ארץ אחוזתכם… (איני מכיר את שיטת הרב ברויאר אבל תשים לב לשיח שבין בני גו"ר למשה רבינו בפרשה הקודמת ותראה שמשה קורא לעבה"י אחוזה והם קוראים לה נחלה).
בברכה יעקב אפשטיין