בס"ד
בן סורר ומורה – מכתב גלוי
רשימה לפרשת "כי תצא"
במקום קטן ונידח בקרב קהילת אלטונא (כיום פרוור של העיר המבורג) פעלו תלמידי חכמים עצומים. הפרסומים הלא רבים שיצאו מבתי הדפוס שפעלו במקום מיוחדים הם ואהובים עלי במיוחד. נאים הם בעיטוריהם ומיוחדים בתוכנם.
ספר מנחת יהודא נדפס באלטונא בשנת תקכ"ח (1768). מחברו הוא יהודה שטאטהאגן (מהלברשטט). לפרנסתו היה מלמד בחורים גמרא, תחילה בעיר מגורי חותנו אלטונא ומסיבות שאינן תלויות בו עזב את מלאכתו באלטונא ונדד לאמשטרדם. בהקדמות לספריו מאריך בתלאות חייו.
עניינו של הספר כפי שנכתב בשער:
"באר היטב כוונת רש"י ז"ל בתיבת כלומר במסכת ברכות, שבת, עירובין… גם איזה חדושי הלכות".
העמוד האחרון של הספר מוקדש כולו לקריאה נרגשת לבן שברח מהבית וסטה מדרכי אבותיו.
באחת משורות המכתב מכונה הוא בשם בן סורר ומורה !
מה טובו
תוכחה מגולה : מאהבה מוסתרת
שמעו נא מוסר אב אל בנו כוחו ואונו על בלי הגיד לו כי בורח הוא ממעונו
לא תועיל תחבולותיך
אודיע בעמים עלילותיך
בן חכם ישמח אב לאוריך ותומיך בן כסיל תוגת אמו לטומאיך ועוריך
בן יכבד אב למען יאריכון ימיך
נר מצוה ותורה אור אזרתי למתניך נער פרקת עול עשות הישר בעיניך
נוטריקון אם לאו והן שמור לנפשך
ידיך תמכתי בכל כחי לכל מחסוריך הנה יד כהה גברה כתף סורריך
יהי לבך תמים וה' יישר אורחותיך
ואשא למרום עיני לרחם על ינוקתיך ווי לינקותא ההולכת ואינה חוזרת מעצמותיך
והיה ראשית מצער ומאד ישגה באחריתך
ואם תאבה ושמעת ברוך אתה בבואך ואם תמאן ומרית ברוך ע"תה בצאתך
ולמה תחיה כבן סורר ומורה בעמיך
איעצך ויהי אלקים עמך להטיבך בילדותיך אל בינתך אל תישען להרע בבחרותיך
אם אמרי אשכחה שים דברי לאזנך
לו ישיאך בלב חסר תבונה דעתיך לא תאבה ולא תשמע אל שונאיך
להיות בה' מבטחיך אנכי היום ידעתיך
פני אלי כמשפט בן טובים מאבותיך פן תשחית נחלתך ולקחת מוקש לעמותיך
פדה נפשך לשלום ולחיי' תקח פעולתיך
השמר קח טוב נפשך*
קח עצה טובה מנאמן אחי אביך
בין תבין והשיב אמרים אמת לשולחך
ומצאת את לבבו נאמן לפניך
ודלמאעלדוחומבנ
*
ראשי התיבות של המכתב בשני טוריו: בני וואלף הקטן (הערת דודי בן נעים).
_ _ _ _ _ _ _ _ _
אמנם את האשמה על בריחתו של הבן מטיל האבא על אנשים מבחוץ. כך כותב בהקדמה לספר:
שאלה לפיצוח:
מה פשר רצף האותיות חסר הפשר המופיעים בסוף העמוד האחרון, שהוא גם סיום הספר ?
אם יש לכם רעיון, אשמח לשמוע !
שבת שלום
אבישי
**
במדור התגובות התקבלו מספר תשובות. תודה לכל המשיבים
הפיצוח הוא: ודע לפני מי אתה עומד לתת דין וחשבון וכל מעשיך בספר נכתבים.
——————————————————
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
נא פנה אלינו rambaml1@gmail.com
וכן, כנראה, בגדה עליו אשתו, עיין עליו בחכמי אה"ו, עמוד 47 (בלשון קודש) ובעמוד 16
(בגרמנית)
שזל
לכבוד ר' אבישי אלבוים מנהל ספריית הרמב"ם
קיבלתי את המאמר 'בן סורר ומורה -מכתב גלוי'.
וכמה מחשבות עלו לי.
לכאורה יש סתירה, דבמכתב כתוב 'קח עצה טובה מנאמן אחי אביך', ובהקדמה, בחלק שציטטתם במאמר, כתוב 'בני היחיד'. והנה במנחת יהודא חלק א' הנדפס באמשטרדם בערך ד' שנים קודם, כותב בהקדמה 'בניי', משמע שהיה לו הרבה בנים ולא בן יחיד, [אולם גם שם בהקדמה מתפלל 'וישיב בנים אל אבותם', ואולי זה רמז, ואולי רק תפילה].
בענין האותיות של הסוף, האותיות הראשונות 'ודלמ' [או 'ודל'] אפשר שהם 'ודי למבין', ואחר כך בה הרמז, ['מאעל' או 'מאעלד', אולי 'מאבד עצמו לדעת', אבל לא מתקבל לי על הלב]. [ודלמ=ודי למבין אעל=אמרתי את לעשות דוח=דין וחשבון ומבן= וזה מובן בנקל].
(- -)
עניתי לו:
שלום
תודה על הערותיך.
אינני יודע אם מחבר המכתב היה האבא או הדוד. משום כך כתבתי בצורה סתמית "בן סורר ומורה – מכתב גלוי" ולא כתבתי "מכתב מאבא לבן סורר ומורה".
כדאי לקרוא את ההקדמה הרחבה (מופיע בהיברובוקס) כדי לבחון את שאלת הבנים. ואולי הבנים כולל בנות?
הפענוח הנכון:
ודע לפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון וכל מעשיך בספר נכתבים
והיה ברכה
אבישי
ותשובתו הקצרה:
נפלא [ואני היה לי צד שיש בזה סודות נשגבים].
כתוב ב"מכתב" "כך עצה טובה מנאמן אחי אביך" האם האבא כתב או הדוד או שבכלל ידיד המשפחה?
אבישי ערב טוב!
א. לא כ"כ דייקת בציטוט. לדעתי: ולמה תהיה כבן סורר ומרה בעמיך' לא תחיה אלא תהיה, ולא בן אלא כבן.
ב. בדקתי ואותו ספר מופיע באוצר החכמה בשתי מהדורות האחת זו שהבאת מאלטונא והשניה מאמסטרדם. שניהם מתקכ"ג! אני מצרף את העמוד האחרון גם שם השאיר חידה.
ג. בחידה שחדת לנו לא הצלחתי לפענח את הכל אך ארבע האותיות האחרונות ו מ ב נ הן קיצור של וכל מעשיך בספר נכתבים.
יישר כח יעקב אפשטיין
מסתבר שפירוש ראשתי התיבות הוא:
ודע לפני מי אתה עומד לתת דין וחשבון וכל מעשיך בספר נכתבים.
ודע לפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון וכל מעשיך בספר נכתבים
מסתבר שפירוש ראשתי התיבות הוא:
ודע לפני מי אתה עומד לתת דין וחשבון וכל מעשיך בספר נכתבים.