בע"ה
"ויפגע במקום וילן שם כי בא השמש, ויקח מאבני המקום וישם מראשתיו וישכב במקום ההוא"
(פרק כח פסוק יא)
וישכב במקום ההוא – לשון מיעוט, באותו מקום שכב, אבל י"ד שנים ששימש בבית עבר לא שכב בלילה, שהיה עוסק בתורה" (רש"י)
בלימוד התורה אפשר לשקוע יומם ולילה. כדי להקיף את כל התורה על מקצועותיה השונים יש להקדיש זמן רב וכוחות נפש.
בעותק של ספר "חשב האפד", דפוס למברג שנת תרכ"ב 1862, מצאתי רישום ידני של סדר יום לימוד.
אנסה להעתיק את הכתוב לפי הבנתי. אשמח לקבל תיקונים והצעות אחרות לפענוח.
סדר היום סובב עשרים וארבע שעות. משעה חמש בבוקר ועד למחרתו באותה שעה.
בסדר היום משולבים זמנים לאכילה ולשינה.
חמש פעמים ישנן הפסקות לשינה. הן רבות במספרן אך קצרות ומדודות.
שיעור לימודי שיהי' […] בלנ"ד
בבוקר מן שעה 5 עד שעה 7 ש"ך פוסקים עם קצות החושן וגם נתיבות המשפט
מן שעה 7 עד שעה 10 גמ' ע"פ פשוט מס' כתובות עם ראשונים וקצת אחרונים
מן שעה 10 עד שעה 1/2 10 פסוק וגם משמות [?]
מן שעה 1/2 10 עד שעה 11 פרשה חומש וגם סדר המצוות ע"פ החינוך
מן שעה 11 עד שעה 12 כל סדר התפילה עם האכילה
מן שעה 12 עד שעה 1/2 12 שינה
————————————————————————-
אחר סעודות בוקר מן שעה 1/2 12 עד שעה 3 שעור מחודד
מן שעה 3 עד שעה 4 כתובה אצל האלערער
מן שעה 4 עד שעה 5 אכילה וגם השינה
מן שעה 5 עד שעה 8 שעור אבן העזר עם אבני מילואים
מן שעה 8 עד שעה 11 שינה
מן שעה 11 עד שעה 12 תפילת מעריב וגם שינה
מן שעה 12 עד שעה 3 לימוד
מן שעה 3 עד שעה 5 שינה
הרשימה השבועית נכתבת לכבוד בני יצחק נ"י
שיעלה בעזר השם ויקרא בתורה בשבת זו בפרשת "ויצא", היא פרשת בר-המצווה שלו.
יברך ה' חילו ופעל ידיו ירצה.
שבת שלום
אבישי
***
לתגובות ותיקונים ראו נא מדור תגובות, המופיעות דרך לשונית Comments בסוף הרשימה.
תגובה אחת ארוכה בחרתי להביא בגוף הרשימה.
שיעור לימודי שיהי' [בעזהשי"ת???…] צאנץ ???
בבוקר מן שעה 5 עד שעה 7 ש"ך פוסק(ים/עם???) קצות החושן וגם נתיבות המשפט
=2 שעות לימוד
מן שעה 7 עד שעה 10 (כ)[ג]מ' ע"פ פשוט מס' כתובות עם ראשונים ומקצת אחרונים
= 3 שעות לימוד
מן שעה 10 עד שעה 1/2 10 פסוק וגם (משמות) [?] משניות = 1/2 שעה לימוד (לא מחושב)
מן שעה 1/2 10 עד שעה 11 פרשה חומש וגם סדר המצוות ע"פ החינוך = 1/2 שעה לימוד (לא מחושב)
מן שעה 11 עד שעה 12 כל סדר התפילה עם האכילה מן שעה 12 עד שעה 1/2 12 שינה
————————————————————————-
אחר סעודות בוקר מן שעה 1/2 12 עד שעה 3 שעור מחודד = 2.1/2 שעות לימוד
מן שעה 3 עד שעה 4 כתובה אצל האלערער (=המורה)
מן שעה 4 עד שעה 5 אכילה וגם השינה
מן שעה 5 עד שעה 8 שעור אבן העזר עם אבני מילואים = 3 שעות לימוד
מן שעה 8 עד שעה 11 שינה
מן שעה 11 עד שעה 12 תפילת מעריב וגם שינה
מן שעה 12 עד שעה 3 לימוד = 3 שעות לימוד
מן שעה 3 עד שעה 5 שינה
בסה"כ יש בערך 7 שעות שינה!
————
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
כתבו אלינו:
rambaml1@gmail.com
מזל טוב
תמשיך לכתוב אני קורא את המאמרים תמיד!
תזכה להרבה נחת. משה
העירו כאן כמה על זמני התפילה המוזרים.
יש לזכור שמדובר באירופה, וכנראה מדובר בסדר יום של קיץ, ובקיץ זמן צאת הכוכבים מאוחר, ומשום כך התפלל ערבית רק לאחר שהתעורר ב23:00, ובבוקר הזריחה מאוחרת ובהתאם לכך גם התפילה..
תיקון טעות, הזריחה מאוחרת רק בחורף.
שלום לך,
רשימה מעניינת.
והנה לך כמה תיקונים.
(מיספור השורות הוא עם הכותרת):
שו' 3 – צ"ל: גמ' ע"פ [=ערבי פסחים] פשוט [=היינו, בלי ראשונים]
שם, בסוף השורה צ"ל: "ומקצת אחרונים"
שו' 4 – משמו"ת. כצ"ל. היינו: שנים מקרא ואחד תרגום.
שו' 9: "כתובה" – קרא: 'כתיבה'. היינו, לימוד כתיבה.
כל טוב ושבת שלום
יעקב ס.
ייש"כ גדול
נ"ל להביא תיקון קטן:
מן שעה 11 עד שעה 12 תפילת מעריב וגם שינה : נ"ל דצ"ל וגם אכילה במקום וגם שינה
והכי נמי מסתברא דכבר יושן ד' פעמים ביום בלי זה, ומה גם שהיה טפשי לקום ב-11 למעריב ולחזור לישון לכחצי שעה עד 12.
וגם:
מן שעה 7 עד שעה 10 כמ' ע"פ פשוט מס' כתובות עם ראשונים וקצת אחרונים, נ"ל דצ"ל גמ' במקום כמ'
שבת שלום
בנימין
שוי"ר לרב אבישי
להלן הצעותי לשיפור הקריאה:
שורה 2 – 'צות' חלף 'קצות' [עם כל הרצון הטוב – השוה 'מקצת' בשורה הבאה איך נראית האות ק']
שורה 3 – 'ג'מ' חלף 'כמ' [נראה היטב בהגדלה]
שורה 4 – 'משניות' חלף מה שהצעת [נסה להגדיל ותראה…]
בברכת מזל טוב לכבוד בר המצוה
דב שוורץ
פסגות
לרבי אבישי,
נראה לי שהמילה הבלתי ברורה בכותרת היא בעזהית (ראה האותיות עז במילה אבן העזר למטה).
היש לנו מושג מי בעל הספר/הכותב?
ברכות מאליפות לבר המצווה
כה לחי ואתה שלום וביתך שלום וכל אשר לך שלום
חנוך גוטליב
נראה לי שבמקום המילה צאנץ צ"ל בל"נ.
ידידי ר' אבישי ומשפ'
ברכות מאליפות לרגל כניסתו של בנכם לעול תומ"צ.
יה"ר שתזכו לרוות ממנו ומכל יוצ"ח רוב נחת.
ידידך משכבר
יוסי.
——–
בע"ה
שלום הרב יוסי
תודה על הברכות.
אכן נראה לי הצעת תיקונך. יישר כחך.
בבשורות טובות לפרט ולכלל.
בברכה.
ידידך!
אבישי אלבוים
מנהל ספריית הרמב"ם (בית אריאלה)
יישר כח, לענ"ד יש לפענח: 'עם ראשונים ומקצת אחרונים' 'פסוק וגם משניות'. 'כתובה אצל האלערער' הכוונה כמובן לכתיבה. מאוד נפוץ למשתמשים בהברה גליצאית להחליף יו"ד בוא"ו. 'אצל האלערער' מסתבר שהה"א מיותרת והכוונה אצל הלערער שהוא מורה ללימודי 'כתיבה' הכינוי שרווח עד היום ב'חדרים' ללימודי חול.
מזל טוב מזל טוב,
האם יום הולדתו בו' או בז'?
כי:
ז בכסלו תשעז = מזל טוב יום ההולדת ה13 ליצחק אליה
וזה יהיה נכון גם בשנים הבאות!!
יישר כח לרב אבישי. ומזל טוב לבן יצחק נ"י.
יעלה הבן יצחק מעלה בתורה ויר"ש.
ולאו דווקא לפי סדר הלימוד הרצ"ב.
צבי
סדר היום נראה קצת הזוי, אדם לא יכול לקום ומיד להתחיל ללמוד.
התפילה לכאורה אחרי הזמן (ולא מחמת אונס שינה). ואולי הכוונה שהתפלל גם מנחה אז?(שהרי לא נזכרת מנחה במקום אחר)
אולי זה לא סדר יום קבוע או מתוכנן, אלא כך קרה לכותב במקרה יום אחד?