בע"ה
"מחני נא מספרך"
רשימה לפרשת כי תשא
בספריית הרמב"ם מצויים מסכתות תלמוד בבלי, שהודפסו בפרנקפורט דמיין בין השנים ת"פ-תפ"ב (1720-1722).
מסכתות אלו כרוכות בכריכת קלף מהודרת, ובוודאי היו רכושו של אדם אמיד מאד ובעל השפעה.
בכל אותם כרכים המצויים בספריית הרמב"ם היה מודבק פתק זהה בכריכה הפנימית, ובו רישום בולט של שמות בעליהם הראשונים. בכל הפתקים נמחה חלק מהכתוב באופן גס, וחסרות בו אותיות ומילים.
הנוסח החלקי דלהלן הוא צירוף הכתוב על המדבקות השונות :
הגמרא
הלז שייך לב"ב [לביבליותק (-לספריה)] שלי אשר קנה מהונו לכבוד קונה ה"ה הקצין המפורסם
פו"מ [פרנס ומנהיג] וש"מ כש"ת כהר"ר [—]ל כ"ץ שליט"א
מ[—-]
אני הכותב הק' [הקטן] אליעזר מיכאל בר מאיר מפריזנהויזן
מי היה אותו קצין מפורסם, בעליהם הראשון של כרכי התלמוד?
באחד הכרכים מצאתי גם רישום ידני, שייתכן ומגלה לנו פרט נוסף.
בספר כתוב, לפי פתרוני, כי "הגמרא הלזו שייך להאלוף והקצין ענזיל … כץ…"
בחיפושי אחר עשיר מפורסם בשם זה מצאתי את הקצין ענזיל כ"ץ, דודו של אדמו"ר יצחק אייזיק טויב, מייסד חסידות קאליב.
ר' דוב מבוליחוב (תפ"ג-תקס"ה, 1723-1805) בזכרונותיו מספר על עושרו הרב של ענזיל כ"ץ, וכי הוא שילם על קישוטים "כלי קודש מכסף טהור לספר התורה", ש"אף בימי שלמה ראויים היו כלי כסף אלה שיבאו לבית המקדש".
ראו נא את הקטע הבא, המתאר את כלי הכסף המקשטים את ספר התורה, שהיה רכושו של הקצין ענזיל כ"ץ:
אני נותרתי עם הספקות:
מדוע נמחה שמו של בעליו הראשון של הספר?
האם שמו של הקצין היה ענזיל כ"ץ, והאם הוא אותו עשיר שמושבו בטערצאל (הונגריה)?
שבת שלום
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
נא פנה אלינו rambaml1@gmail.com
ר' ענזיל כ"ץ ירד מנכסיו, ובתו אשת הרבי מקאלעוו לווה מנגידי עירה, ואח"כ כשבעלה חזר לעירו משהייה אצל רבותיו, לא היה לו לשלם ובכך הוכרחו לו לקבל את הרבנות בעיר קאלעוו.
ומשום כך אפשר שהוכרח למכור את הש"ס, ובעליו החדשים מחקו שמו.
בעין בלתי מזוינת נראה לי שהשורה שנוספה מתחת לכיתוב המחוק לא יצאה מיד הכותב הראשון,
ואם כן, נראה שמישהו אחר הפך לבעלים על הגמרות ומחק את שם הבעלים הראשון והוסיף את שמו.
לענ"ד כדי להתקרב לזיהוי אותו ענזיל כ"ץ צריך לנסות לפענח את כל הכתוב באותו כיתוב, כך נדע אולי אם זה מתאים מבחינת השנים.
בהצלחה
חנוך
——————————
שלום
נראה לי שהכתב – כתב סת"ם – ממשיך גם לאותיות הקטנות.
אני לא בטוח שאני מבין נכונה את ההקשר של אותו מדבקה, ואשמח לשתף אותך בהתלבטות.
א. האם הכותב החתום מטה "אליעזר מיכאל" הוא מזכירו של ענזיל כץ והספריה שהוא מתייחס אליה היא של הקצין או שמדובר במי שכעת הוא בעלי הספר ומציין ממי הוא קנה את כרכי התלמוד? אני סבור שהאפשרות הראשונה היא הנכונה, כפי הנראה.
ב. מה פשר הביטוי "אשר קנה מהונו לכבוד קונה" . לכאורה היה מתאים לכתוב "לכבוד קונו" כמקובל ויש כאן חרוז הונו/קונו?
תודה.
אבישי
כמדומני מקובל לפעמים למחוק שם בעלים לאחר מסירת הבעלות.
——————————-
ידעתי. כתב על כך ידידי אלי שטרן בבלוגו "נוטריקון" לאחרונה.
בכל אופן נדמה לי שיכל להסתפק בהעברת קו וכד'. בסופו של דבר זה נראה לא נאה.
אבישי