בע"ה
"הן עם לבד ישכון ובגוים לא יתחשב"
רשימה לפרשת בלק
שירות המענה האינטרנטי של ספריית הרמב"ם מביא עמו 'ערך מוסף' לספריה בצורת שאלות המחכימות אותנו.
הנה אחת מהשאלות שהגיעו אלינו לפני כמה שבועות.
מכבר אני תמה אם ההנחה כי הראש היהודי יותר חכם משל אומות העולם, היא פולקלור או שיש לה ביסוס תורני כל שהוא.
מצאתי והנה החזו"א זצ"ל כותב באגרותיו ח"א אגרת פד:
ב… מצא לנחוץ – שלא נטעה ח"ו – להגיד קבל עם שילדי ישראל אינם טובים בכשרונותיהם מיתר ילדי העמים, ובשקר הזה כרוכים כל השקרים שבחוברת זו, אבל עם אחד ותורה אחת אי אפשר להחליפם, וכל האלילים כליל יחלפו, וישראל לעולם עומד. ע"כ.
בהערה בשולי העמוד כתבו העורכים:
נ"ב על שער חוברת אחת, שדנה מרן זללה"ה לקבורה. ע"כ.
הרי לנו התייחסות של החזו"א לענין. אבל הדברים מחוסרים הבנה שכן לא ידוע לנו מה היא החוברת שעליה השיג החזו"א, מה נתחדש בה ועל מה מצא לנכון לדונה לקבורה.
האם תוכלו לסייע בבירור הענין?
אודה ולא אבוש שלא ידעתי להשיב על שאלתו. לא היה באגרת קצה חוט לזיהוי .
"מאחורי הפרגוד" שמעתי שמדובר בחוברת "הנמוקים בעד הנהגת השמוש בכתב הלטיני בכתיבת העברית", שנדפסה בתל אביב בשנת תרצ"ה (1935) .
מחבר החוברת הוא אנונימי. שמו מופיע בשער: ר. מ. ד. בכל הקטלוגים אין פענוח לראשי תיבות אלו.
טענת מחבר החוברת בעד וויתור על שימוש באותיות אלפבית העברי לטובת האלפבית הלטיני הנוהג בעולם.
אחד הטוענים בעד ה"לטיניזציה" של העברית היה זאב ז'בוטינסקי, שראה בכך הקלה גדולה ללומדי עברית בגיל מבוגר. ראו על כך במאמרו של יוחנן ארנון "עברית באותיות לטיניות בעיני ז'בוטינסקי".
חוברת זו מצויה בגנזי ספריית הרמב"ם, אך מפאת השיפוצים אצלנו אין לי גישה פיזית אליה.
פניתי לידידי דודי בן נעים מספריית בר אילן ובקשתי שיחפש בתוך החוברת על מה ולמה יצא קצפו של מרן החזון איש?
בעזרתו האדיבה והמקצועית הוא איתר בחוברת שתי התייחסויות .
האחת רלוונטית מבחינת התוכן וההערה הנספחת לה מאד פוגענית.
השניה רלוונטית מבחינת הציטוט המדוייק, אך לא סביר שאליה התייחס ה"חזון איש".
אף שאיננו יודעים כיצד הגיעה חוברת זו לידי החזון איש, ברורה היא עמדתו של החזון איש בשאלה האם יש כשרון יהודי מיוחד, או בלשון כותרת הרשימה "ראש יהודי".
לסיום, יפים הם שורות החיתום של האגרת :
"עם אחד ותורה אחת אי אפשר להחליפם
וכל האלילים כליל יחלפו, וישראל לעולם עומד"
שבת שלום
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום. משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
rambaml1@gmail.com
קשה לי להאמין שהחזון איש קרא חוברת כזו, ואם כן לא היה טורח להתייחס לזה, ובודאי שלא היה דן אותה לקבורה, אלא לשריפה.
השורות בקטע הראשון שהבאת, הן אפיקורסות לשמה, הרי התורה הקדושה אומרת שעם ישראל הוא עם סגולה מכל העמים. הרי אם החזון איש מפריך את החוברת, איך אינו מתייחס לשורה בעייתית כזאת?!
לכן, גם אם ברור שהחזון איש מתכוון לחוברת זו, לדעתי כן התכוון לקטע השני.
וצ"ע
בע"ה
להלן חלופי מכתבים עם קורא, שביקש להשאיר את שמו בראשי תיבות.
א.
תודה רבה על הרשימות המעניינות.
במקרה דנן, אני מבקש את סליחתך על ההערה, אבל נראה לי שפיספת את העיקר,
ונראה לענ"ד שלא עלית על העניין שבגינו דן החזו"א את החוברת לשריפה.
ההתייחסות השלילית של מרן, נובעת מ- 2 המשפטים הקודמים לציטוט שהביא לך מר דודי בן נעים:
"לא נכון שהעברית היא בעלת כתב מיוחד, שונה מכתב כל יתר השפות.
הכתב המרובע שלנו, לקוח (כידוע!), מהאשורים"
לפי המבואר במקורותינו, ובמיוחד בגמרא במסכת שבת קד ע"א ובזוה"ק, ובהרבה מספרי החסידות,
משמעותן של אותיות הקודש, ושל כל קוץ ותג. הן נעלות ביותר, ושורשן בעולמות עליונים.
הדמיון בין הכתב העברי לכתב האשורי, אכן קיים.
אבל ממש לא מוכח מי למד ממי, וברור לכל מאמין בתורה ובדברי חז"ל,
שהכתב העברי שבו נכתבה תורתנו הק' שקדמה לעולם,
היא המקור לאלו שבאו בעקבותיה.
שבת שלום
אברהם י"ל
——————-
ב.
בע"ה
שלום
נראה לי שהחזון איש לא דן בכלל בהצעה הזו, שהיא רחוקה ממסורת קדושת האותיות שבידינו, וכדבריך.
לכן ברור שדינה של חוברת זו והרעיון שעומד במרכזה לקבורה.
אבל ההתייחסות המפורשת של מרן החזו"א היתה לנקודה הזאת ודו"ק
יישר כחך.
שבת שלום
אבישי
——————————————————-
ג.
ברור שהחזו"א תייחס לנקודה שהעלית, ופסל את גישתו של מחבר החוברת בעניין מעלתם וכשרונם של ילדי ישראל, עם סגולה, שבנוסף גם לומדים תורה.
אבל פסילת החוברת המצויינת בהערות מהמוציאים לאור של אגרות החזו"א, אינה בהכרח בגלל נקודה זאת, אלא בגלל דברים חמורים בהרבה, כפי שכתבתי.
שבת שלום
אברהם י"ל
למה "עם אחד ותורה אחת" מוכיח על כשרון?
לא מובן מדוע החזו"א דן חוברת זו לגניזה. למה לא להשליכה לאשפה?!
החזו"א דן את החוברת לקבורה. האם ב'הנמוקים בעד הנהגת השמוש בכתב הלטיני בכתיבת העברית' יש דברי תורה?