בע"ה
דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם
וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת.
רשימה לפרשת שלח
מצוות ציצית היא דוגמא טובה עד כמה חשובה העברת המסורת מדור לדור. כאשר ניתק פתיל מסורת הדורות קשה מאד להחיותו מחדש. כוונתי, כמובן, למאמצים להטלת פתיל התכלת בציצית בדורנו, לאחר מאות בשנים בהם אבדה לנו הלכה זו.

מודעה פרסומית לתשמישי קדושה וביניהם לסוגי "טליתים". נדפסה בסוף ספר "קרבן אהרן". דפוס פיוטרקוב תרנ"ט 1899. מוצעים לקניה טליתות ממגוון בתי חרושת.
כבן לחסיד רדז'ין אני שמח שבני ממשיכים מסורת משפחתית ומתעטפים בטלית גדול עם תכלת. כך עשה בני מאיר נר"ו כשהתעטף השבוע בטלית מתחת לחופתו ביום חתונתו.
החוזה מלובלין בספרו "זאת זכרון" רואה בציווי "לדורותם" – ברכה. בדבריו מצאתי חידוש מעניין.
תורף דבריו: כל דיבור שלי מעביר רק חלק ממחשבתי, וכל מה שאני מלמד לאחרים הוא אחד מעשר (1/10) ממה שאני מבין לעצמי. אם ההבנה שלי טובה אוכל להעביר גם אחד משמונה (1/8) . לכן "דבר הברור לאדם יכול ללמד גם לאחרים".
"לדורותם" – הקב"ה מברך אותנו בהשגה בהירה כדי שנוכל להעביר את המסר לדורות הבאים.
במהדורה החדשה של ספר "זאת זכרון" (הוצאת "פאר מקדושים", בני ברק תשע"ד 2014) מופיעות בהערה מקבילות לרעיון זה בעוד שני ספרי יסוד בחסידות: "דגל מחנה אפרים" (בשם סבו הבעש"ט !) ו"מאור עינים" (על פיו היחס הטוב הוא 1/7).
אינני יודע מה מקור היחס שנקבע בין המחשבה לדיבור (1/10, 1/7) המובא בספרים הקדושים הנ"ל.
שנזכה "לדורותם" – במחשבה, בדיבור ובמעשה.
שבת שלום
אבישי
———————————
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
כתבו אלינו:
rambaml1@gmail.com
בע"ה
בספר החדש "עולמות : אמונה ופילוסופיה" (הרב שלמה אבינר בשיתוף הרב אריאל רוט. ספריית חוה תשע"ט) עמ' 18, מצאתי את הציטוט הבא: "וזכורים לי דברי הסופר האמריקאי קורט וונגוט Kurt Vonnegutׁ: מומחה שאינו יכול להסביר את טענתו לילד קטן, אינו אלא שרלטן".
אבישי
הבנתי, זו לא חופת טלית שעולה גם על ראש הכלה,
בציבור החרדי יש ציצית רדזין המכונה 'ברסלב' כי הם לובשים אותו בהמון,
ולעומתו הציצית של הרב טבגר מכונה 'זילברמן' ע"ש ר' יצחק שלמה ז"ל שלבש והלביש את משפחתו את הציצית של הרב טבגר ז"ל ארגמון קהה קוצים
בכל אופן מזל טוב ובניין עדי עד
ומכל המשפחה
מזל טוב לך ידיד נעורי רבי אבישי שליט"א ולכל משפחתך.
רוו רוב נחת מהזוג הצעיר ומכל צאצאיכם.
קודם כל 'מזל-טוב' 'מזל-טוב' לנישואי הבן, שתירוו ממנו ומכל הצאצאים, רק נחת ברוחניות וגשמיות.
לעיקרו של המאמר, הרעיון מקובל בחוגי הישיבות בשם הר"ר אלחנן וסרמן הי"ד, שרבו הגר"ח מבריסק הסכים איתו.
הנה הציטוט מהספר 'אור אלחנן' עמ' קטז (בשם הגר"מ גיפטר ראש ישיבת טעלז בארה"ב):
"נמצא מי שסבור כי יש בעולם אנשים מחוננים בכח הסברה ואנשים בלתי מחוננים בכח זה, אבל אני אמרתי פעם לפני מורי זכרונו לברכה רבי חיים מבריסק כי האדם שמבין כראוי יודע גם להסביר כהוגן, ואם איננו מסביר יפה אות היא שאיננו מבין היטב. והשיבני: כן האמת וגם אבא היה אומר ככה".
אז הנה 'מפגש' מעניין בין הבעש"ט והחוזה לבית הלוי הגר"ח והגרא"ו.
המציאות שיש אנשים בעלי כוח הסברה
ויש שאינם,
לפעמים חוסר יכולת להסביר מראה על הבנה לקויה
אבל הרבה פעמים פשוט לא כל אחד יכול להיות מורה,
שמעתי מהרב ח"פ שיינברג ז"ל על לילות נדודים שהיו לו רק על ה'שימהּ בפיהם'
לא רק להגיד את השיעור אלא שהתלמידים יבינו.
אני מסכים שאם אינו מבין אל נכון – הוא לא יצליח להסביר,
אבל אם מבין כלל לא בהכרח שצליח להסביר
והמציאות מוכיחה כן!
Hi, When I was a child my father and I would go to the Sosnowcer Shtibel. The Rabbi of the shul was named Englard, and his father was the son-in-law of the Radziner Rebbe. I remember being fascinated by the blue colored Tzitzit he had on his Tallit. His grandson is the current Radziner Rebbe, and I believe that he lives in Bnei Brak.
Pinney
אני מבין שאתה מתכוון לציצית ארגמון קהה קוצים
מעניין שקיימתם את המנהג שכמעט נשכח 'חופת טלית' המוזכרת בספרי הרב בנימין שלמה המבורגר נר"ו
בכל אופן מזל טוב לנישואי הבן ובניין עדי עד ודור ישרים יבורך
———–
שלום
בני התעטף בטלית עם תכלת של רדז'ין.
אין זה מנהג "חופת טלית' שציינת. לא שונה מחתנים רבים.
כל טוב
אבישי