בע"ה
"…אִישׁ לְפִי פְקֻדָיו, יֻתַּן נַחֲלָתוֹ."
במדבר כו, נד
רשימה לפרשת פינחס
"איש: יצאו נשים, טומטום ואנדרוגינוס"
[פירוש חזקוני על פי מדרש הלכה].
בספרות החז"לית ישנו מקום נרחב לדיון בשאלות הקשורות לטומטום ואנדרוגינוס. שתי תופעות נדירות הקשורות לטשטוש בזהות המינית.
טומטום הוא מי שאין סימני מינו ניכרים לעין ולכן איננו יודעים אם הוא זכר או נקבה.
אנדרוגינוס הוא מי שיש לו סימני מין כפולים, גם של זכר וגם של נקבה.
לתופעה זו הוקדש פרק שלם במשנה (מסכת בכורים פרק רביעי, ויש אומרים שזו ברייתא) וישנן הזכרות רבות להלכות טומטום ואנדרוגינוס בתלמוד ובספרי הפוסקים.
בכתב העת "קורות", רבעון לתולדות הרפואה ומדעי הטבע, נתפרסם מאמר של ד"ר דוד מרגליות על "טומטום ואנדרוגינוס" (גל' יא-יב, תשל"ה 1975). במאמר כותב ד"ר מרגליות שבכל ימיו כרופא פגש מקרה אחד של טומטום ולא הורשה לצלמו. ראו נא כאן.
בעיתון "המליץ", שנת תרנ"ב 1892 גליון 37, מובאת עדות על לידת אנדרוגינוס בעיר זופראן מחוז אשמינא, פלך וילנה.
בתוך הידיעה מסופר כי "ובשביל מצות המילה ובעבור דבר הפלא לא חדל מנסע גם הרב הג' דק"ק זיימעל חתן דאב"ד דק"ק פאניוועז…"
הרב דק"ק זיימעל חתן דאב"ד דק"ק פאניוועז – הלוא הוא הרב אברהם יצחק קוק זצ"ל.
נסיעתו זו, לראות את הפלא – התינוק האנדרוגינוס, הולידה רשימה הלכתית פרי עטו, שלימים מרובים ראתה אור על ידי בנו הרב צבי יהודה בקובץ "קורות" הנ"ל.
הרב קוק דן בסעיפים שונים בהלכה זו. אחת השאלות קשורה ל"ברכות השחר".
בכל יום בבוקר נשים מברכות "שעשני כרצונו". היות ואנדרוגינוס הוא ספק גבר ספק אשה – מה דינו בברכה זו?
ה"פרי מגדים" בפירושו אשל אברהם (שלחן ערוך אורח חיים, סימן מו אות י) כתב, שאי אפשר שטומטום ואנדרוגינוס יברכו "שלא עשני אשה", אבל אפשר יאמרו [שעשני] כרצונו.
הרב קוק מראה צדדים לכאן ולכאן בשאלה זו, וזה לשונו:
"פשוט שאין לו לברך "שלא עשני אשה", וגם "שעשני כרצונו" יש לומר שאין מברך, אע"פ שהנוסח יכול להאמר, מכל מקום לא נתקן כי אם באשה, והוא ספק. ואולי שייך לומר כרצונו, גם בדידיה דגרוע מאשה אולי, ומקבל בשמחה ענינו".
לכאורה שאלה הלכתית גרידא, ודרכה אנחנו פוגשים את מורכבות חיי האנדרוגינוס ומצבו הנפשי.
תודה לחוקר משה נחמני ולרב הראל כהן על עזרתם.
שבת שלום
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
כתבו אלינו:
rambaml1@gmail.com
שלום אבישי!
מאמר מחכים ומעניין שמילא לי את הצורך להבין קצת יותר את סיפורם של צמד מיסתורי זה…
מ"מ מעניין שמאמרו של הראי"ה קוק פורסם משום שנשלח כתגובה למאמרו של ד"ר מרגליות
כפי שמצויןן בתחתית העמ' בערה תחת התשובה
ושוב תודה על הרשימות המרתקות
בע"ה
מוסיף תגובות שהגיעו במייל.
1.
שלום וברכה,
נהניתי מהנידון ההלכתי ומכללות המאמר.
אם זאת, כמדומני שההגדרה ל'טומטום' אינה מדוייקת. לטומטום ישנם סימני מין, אך הם מכוסים ואטומים. לומדי דף היומי נתוודעו לפני כמה חודשים לנידון ארוך בגמרא כיצד לדון את הטומטום, מתוך התייחסות מפורטת לאפשרויות השונות של צורת איבריו.
כל טוב ושבת שלום
חיים מ.
בע"ה
שלום רב חיים
תודה.
אכן דייקת בדבריך.
אנסח זאת מחדש.
אבישי
——————–
2.
לאבישי
שלום רב
נא שלח לי את כל התשובה של הרב. מענין. איפה זה פורסם?
לפני הרבה שנים היה כנס בבי"ח מאיר בכפ"ס, ושם הרצה רופא שמתעסק בענין, ואמר שעל פי מחקרו יש בעולם כ-500 כוי ואנדרוגינוס.
לא זוכר מעבר לזה פרטים בענין. אולי מנחם בורשטיין יודע.
בברכה יהודה
ב"ה
שלום רב יהודה
המאמר בן 2 עמודים. הראשון מופיע ברשימתי בבלוג. מצרף את 2 העמודים.
המאמר פורסם ב"קורות" תשל"ו. משום מה לא נכנס לשו"תים של הרב.
שבת שלום
אבישי
——————
3.
תודה רבה, יפה ומחכים כמו תמיד, רק הפעם יש לי הערה משמעותית.
באנציק' לרפואה והלכה של הרב פרופ' אברהם שטיינברג מדבר על 400 מקרים מתועדים של אנדרוגינוס מובהק. אנדרוגינוס חלקי קיים לדבריו אחת ל-3000 לידות. גם אני הקטן יודע על אירוע כזה במשפחה אמריקאית שומרת מצוות לפני שנים ספורות, והייתי שותף לדיונים בדבר ברית המילה.
דווקא את טומטום הוא מתאר כמצב נדיר ביותר.
בברכה
ישראל
בע"ה
שלום ר' ישראל
קראתי את הערך באנצי' רפואית קודם כתיבת הרשימה.
אוסיף עוד ואומר שקראתי באחד האתרים שהיה בשנים האחרונות כנס של אנשים שנולדו כאנדרוגינוס (והוקמה קבוצת תמיכה) ובו הופיע רופא משערי צדק המטפל במקרים כאלו וישנן כמה כאלה במשך השנה בארץ.
ואע"פ כן כמדומני שאין שום יחש בין שכיחות התופעה והזכרתה במקורותינו. ולולא דמיסתפינא הייתי אומר שהדיון בה הוא יותר תיאורטי ממעשי. כלומר מתיחת דיון ההלכתי לקצוות כדי לחדד את ההגדרות.
שבת שלום
אבישי
תודה.
לגבי חז"ל אתה כנראה צודק, רק מהמאמר היה נדמה כמו שאנדרוגינוס זה סיפור שקרה פעמים בודדות בהיסטוריה ואת זה רציתי לדייק.
שבת שלום
ישראל
—————-
4.
שלום ידידי.
בפנקס טו-טז של מרן הרב זצ"ל, אשר הודפס בתוך פנקסי הראי"ה, חלק ג (בהשמטת העניינים ההלכתיים שנדפסו בשו"תים) מצאתי את המאמר על האנדורגינוס. אמנם זה לא מסביר מדוע רבינו הרצ"י לא פרסמו בשו"תים.
יום נעים. זאב