ב"ה
עִם־לָבָ֣ן גַּ֔רְתִּי…
בראשית פרק לב פסוק ה
רשימה לפרשת וישלח
רש"י: "גרתי" בגימטריא תרי"ג. כלומר, עם לבן הרשע גרתי, ותרי"ג מצות שמרתי, ולא למדתי ממעשיו הרעים.
עם הבנקאי העשיר הברון דב (ברנרד) אסקלס נפגשתי במהלך חפושי אחרי הרב יששכר בן מיכאל מפוזנא ובנו גבריאל.
רחוקה מאד דמותו, כפי שמצטיירת מתמונתו, משושלת הרבנים והפרנסים שאליה התייחס.

המקור: ערכו באנציקלופדיה ויקיפדיה.
תחילתו של החיפוש בהערה מסתורית בראש שער ספר שאלות ותשובות "אבן השהם ומאירת עינים" (דפוס דיהרנפורט תצ"ג 1733).
בהערה נכתב: גם אני מסכים להר"ר המחבר
ובהמשכה שרבוט של חתימה.
מי הוא המסכים?
לצערי שולי שער הספר חתוכים ועמם גם הסתלקה האפשרות לזהות את החותם.
בשער הספר מופיעות גם חתימות עתיקות נוספות של אב ובנו. ומכאן עלתה המחשבה שייתכן שספר זה בא בירושה, ואם נזהה את הבעלים הנוספים נדע מי המסכים.
יששכר בער ב"ר מיכאל מפויזנא
החתום על דף השער בשני מקומות.
ובנו הק' גבריאל בן מהורר יששכר בער
התחלתי לחפש אחר שלשלת רבנים שיש בהם את השמות גבריאל / יששכר בער.
כך התגלגלתי אל רבי יששכר בער בן גבריאל אסקלס (עשקעלעס) מקראקא, חתנו של יהודי החצר שמשון ורטהיימר.
בערכו באתר בית התפוצות מסופר שהיה גם רב וגם ספק נשק ומקורב למלכות.
פרטים על המשפחה וייחוסה הרם מצאתי בנספח לספר "יש מנחילין" (ירושלים, מכון חתם סופר, תשמ"ו 1986), שכתב הרב יצחק דוב פעלד. שם מצויין כי הרב גבריאל אסקלס החליף את רבי דוד אופנהיים ברבנות פראג. בין שבחיו אף מוזכר שתשובותיו הובאו בספר שו"ת אבן השהם הנ"ל !
על רבי גבריאל נכתב:
האם רבני משפחת אסקלס הם בעלי הספר, החתומים בשער "אבן השהם" שלנו?
רעי היקר חנוך גוטליב בדק את שושלת משפחת אסקלס ומצא כי אינה מתאימה לחותמי הספר.
בשער הספר מוזכר כי ר' יששכר בער היה בנו של מיכאל. בשושלת המשפחה אין שם כזה.
תקופה מסויימת היה ראש הקהל בקהילת וינה, אך בהמשך חייו הראה קשר רופף ליהדות.
עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות לא שמרתי.
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
כתבו אלינו:
rambaml1@gmail.com
מעניין האם זה אותו בת של ר' שמשון ורט' שבעבורה הוא נפגש עם ר' יונתן אייבשיץ, (ויצאו מאותה פגישה כמה מעשיות יפות…)
יישר כוח, אבישי.
מדמנת הגלות ברור לחלוטין הרי זה עונש מאת ה' כפי שכתוב בתורה ובנביאים.
לא מצאתי מקור לשלילת האמנציפציה.
אם היו אנשים שבחרו ברע אין זה שונה מבחירתם בע"ז בהיותם בארץ ישראל לפני שגלו.
שבת שלום וכל טוב
קותי