בע"ה
וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ, בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר
(שמות , יג, ח)
רשימה לפרשת בא
בשבוע שעבר נערך ערב מרתק בספריית הרמב"ם בנושא היחס למסורת ודת בקיבוצים ובהתיישבות העובדת.
היה גשום וקר בחוץ ומנגד סוער וחם בפנים.
שני הדוברים המכובדים – ד"ר מוטי זעירא והרב גלעד חוטר – שעוסקים בסוגיה זו תדיר והיא על סדר יומם ולבם, הציגו את השקפת עולמם. השאלה שעמדה על הפרק היא כיצד ממזגים חדש וישן.
פתחתי את הדיון בהצגה של "הגדות של פסח" הקיבוציות שהגיעו אלינו מספריית אחד העם בבית אריאלה לקיטלוג מחדש.
לא קל היה לספרן המקטלג בספריית הרמב"ם לטפל בהן, כי אנחנו אמונים על קדושת המסורת. הוא שאל אותי: האם אלו "הגדות של פסח" או שמא ניתן להם שם אחר? אנחנו סיווגנו אותם תחת הנושא "הגדות של פסח – לא מסורתיות".
הדיון התלהט כאשר ניתנה רשות לשאלות מתוך הקהל.
במוקד שבה ועלתה השאלה: האם החידוש הקיבוצי ממשיך את המסורת היהודית או מתנתק ממנה?
להרגשתי לא תם הדיון ואנחנו עוד נשוב לעסוק בסוגיות אלו בערבי עיון בעתיד הקרוב.
כמי שנוקט צד בוויכוח, אני מביא לפניכם גזיר עיתון ובה התייחסות של הרב אברהם יצחק קוק זצ"ל ל"הגדות הקיבוציות".
הרב קוק ראה בהתיישבות העובדת חלוצים אידיאליסטים.
סיפור מיוחד על ביקורו בקיבוץ עין חרוד הופיע ברשימתי "עקידת יצחק בעין חרוד בשנת תרפ"א (1921)"
אך כשספרו לו על הגדות של פסח הקיבוציות, אמר: – אפילו אם תרצו – אין זו "הגדה"…
שבת שלום
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
נא פנה אלינו rambaml1@gmail.com
קראתי בעיון את הפוסט האחרון של הרב אלבויים.
האם ההגדה הקיבוצית הנה המשך למסורת יהודית, או חלילה מתרחקת ?התשובה מצויה בכותרת… והגדת לבנך ביום ההוא.
לא נאמר מה לומר, אלא נאמר הגדת.המרחב של האמירה משול למרחק שעברנו מאז יציאת מצרים ועד היום.בכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו . האמירה הזאת ועוד נוספות משתקפת בהגדה הקיבוצית..יש ביטוי לפרעות 1936-9. יש ביטוי לעבודת האדמה ולהתישבות. יש ביטוי לשואה וחורבן כל קהילות אירופה. אלה הסמלים של ההגדה הקיבוצית והמסורתית… ולכן לא ירחק היום והן תקבלנה את הסכמת הרבנות כשם שנכנסו הרבה הרבה חומרים דומים לקנוניזציה המסורתית מחזורים והסידורים ובא לציון גואל. שבת שלום.
בברכה: נסים קארידי .
שלום אבישי
נהנתי הבוקר, כרגיל, מרשימתך השבועית, רציתי רק להזכיר את האוסף שיש כאן [אוסף אלעד] הכולל 'הגדות' לא מסורתיות רבות, רובן קיבוציות אך גם מסוגים אחרים.
לפני כמה דקות ממש הגיע אלי [כמתנה] הגדה קיבוצית חדשה נוספת – של קיבוץ מעברות – מעניין לראות איך ההגדה הקיבוצית מתקרבת יותר ויותר להגדה המסורתית [תהליך שכבר עמדו עליו]- עד כדי כך שניתן לראות בה במידה מסוימת הגדה מסורתית מקוצרת עם תוספות חדשות.
בברכה
גבי רוונה
ספריית ארן
אוניברסיטת הנגב
באר שבע