בע"ה
"עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות"
מסכת אבות פרק חמישי
רשימה לפרשת בראשית
והפטרת "מחר חודש" – ראש חודש חשון
ספר "ישועה בישראל" עוסק באסטרונומיה יהודית בעקבות הלכות קידוש החודש לרמב"ם. בשער הספר בצד שמאל למטה דיוקן יוצא דופן של יהונתן בן שאול.
אסטרונומיה היא מהנושאים המסובכים בהלכה. זמן "בין השמשות" הוא חלק מתחום זה.
"בין השמשות" מציין את זמן המעבר שבין יום ולילה, ולזה יש השלכות הלכתיות רבות: בתפילות, בשמירת שבת, בברית המילה ביום השמיני ועוד.
אחד ההיבטים המעניינים והלא מוכרים בקביעת זמן בין השמשות קשור לאחידות ההלכה.
הדוגמא שאביא היא מהיישוב פדואל בשומרון בו אני מתגורר. תחילה נתבונן במציאות ולאחריה נביא את הפסק ההלכתי.
המבנה המורפולוגי של הרי השומרון יוצרים בו שלוחות הרים המוקפות בגאיות וערוצי נחלים עמוקים.
פדואל שוכנת על רכס בולט (עליו ממוקמת תצפית נוף מדהימה בשם "המרפסת של המדינה") ובה שתי שכונות מרכזיות על גבעות נפרדות. בכל שכונה ממוקם בית כנסת. יש הפרשי גובה משמעותיים בין שני בתי הכנסת (המסומנים בעיגול כתום). בית הכנסת הוותיק שעל שיא ההר -"אהל רבקה" – גבוה בכארבעים (40) מטר מרעהו בשכונה הנמוכה – בית הכנסת "מאור יוסף".
האם נתונים אלו משפיעים על זמן הזריחה והשקיעה הנראית?
שכני וידידי שמואל פולק ערך את החישובים המתאימים, עיבד אותם לנוסחאות ולפיהן נראה שהזריחה הנצפית בבית הכנסת על ההר קודמת ב 4.5 דקות!
הסבר לדף: הפרש הגובה – 40 מ'. מרחק ההסתרה מרכס ההרים הקרוב 2 ק"מ. ההפרש הזויתי 20 אלפיות (קצת יותר ממעלה אחת). השמש זורחת בקצב של 14 שניות לאלפית ולכן 20 אלפיות יתנו הפרש של 4.5 דקות בשעת הזריחה.
לאור הנתונים הנ"ל, האם תפילת ותיקין, עם הנץ החמה, תיערך בזמנים שונים בשני בתי הכנסת בפדואל?
רבינו החיד"א בספרו "ברכי יוסף": הערותיו לשלחן ערוך אורח חיים, (מהדורה ראשונה בשנת תקל"ד 1774), כתב דברים ברורים:
- מונין לפי ראש הדבר הגבוה יותר שיש בעיר.
- וכן נתפשט המנהג בירושלים ובחברון מזמן גאוני הדורות שלפני דורנו.
הוכחה נאה ראיתי בהקדמה של "לוחות חי" (הנקראים גם "בכורי יוסף") ברשת. בהקדמה זו יש חדושים מפליגים בדיני לוחות הזמנים בערים הענקיות ברחבי העולם, אך קודם להם סקירה על הבעיות בקביעת זמני היום.
ההוכחה נמצאת בתלמוד בבלי במסכת יומא דף לז.
המשנה מספרת בשבחה של הילני המלכה, ש"אף היא עשתה נברשת של זהב על פתח של היכל" (בבית המקדש). במקור תנאי המובא בגמרא מסופר: "בשעה שהחמה זורחת ניצוצות יוצאין ממנה והכל יודעין שהגיע זמן קריאת שמע". כלומר, השמש בזריחתה היו קרניה מפזזות על נברשת הזהב וניצוצות יוצאים ממנה. כך גם מי שלא ראה את השמש הבחין בנברשת הזהב שהיתה במקום בולט וידע על זריחת החמה. הגמרא מביאה את דברי אביי, שסימן זה לא היה לכהנים אלא "לשאר עמא דבירושלים" (=לשאר העם בירושלים). מדברי הראשונים מוכח שהכוונה לכלל תושבי ירושלים ולא לאלו שנמצאים בתוך המקדש (ריטב"א). והלא ידוע שירושלים הקדומה בתקופת בית שני שכנה בכיוון נחל קדרון וגיא בן-הינום. ואף כי הורחבה לכיוון צפון, רוב תושביה גרו במקומות נמוכים מהר הבית. ובכל זאת קביעת רגע הזריחה נקבע לפי המקום הגבוה בעיר – שער ההיכל. מכאן ראיה שהמקום הגבוה בעיר הוא הקובע.
"עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות"
"בין השמשות", במשנה במסכת אבות, הוא מטפאורה לחיבור שבין נס לטבע, בין ששת ימי הבריאה לעולם החוקי שאנחנו חיים בתוכו.
כשם שמציאות "בין השמשות" היא זמן דמדומים, שיש בה מזה ומזה, כך החיבור בין נס לטבע אינו מובהק וחד משמעי, ופעמים רבות מה שנקרא טבע יש בו מן הנסי ולהפך.
שבת שלום
אבישי
==========
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
כתבו אלינו:
rambaml1@gmail.com
לענ"ד בלי עיון בסוגיא
הנה הרמב"ם כתב שזמן קריאת שמע הוא 6 דקות לפני הנץ החמה, ועי"ז יהיה שמונה עשה מיד אחר הנץ החמה.
וא"כ צ"ע בגמרא זו שמשמע שזמן קר"ש הוא אחר הנץ החמה.
עוד צריך להבין למה הכהנים לא ראו עי"ז זמן הקריאה, והיו צריכים לראות כל אחד לעצמו.
ולכן אפשר אולי להוכיח בדיוק להיפך, והיינו שהיה שני זמנים בירושלים לקר"ש, בביהמ"ק היה זמן קר"ש יותר מוקדם, ובעת התחלת זריחת השמש בביהמ"ק היה עדיין לפני הנץ החמה בכל ירושלים, והיה זה זמן קר"ש בירושלים.
מה גם כשנוסיף הדעה שזמן תפלת שחרית הוא רק אחר שיוצא כל גלגל החמה, שזה דקה או שתיים, יהיה זה זמן מכוון.
בעניין הגדרת עיר בהקשר זה ראו במאמרו של ידידי הרב אליהו שרון בקובץ "מקדמי ארץ" כאן.
בע"ה
כתב לי אליעזר:
אבל מה מגדיר עיר לעניין זה?
ובכלל בהלכה (זה זמן אני מהרהר בזה),אתה יודע משהו שכתבו מהי עיר בהלכה?
השבתי:
בע"ה
ע"ז הערתי ברשימה שדן במבוא ל"לוחות חי" על ערים ענקיות. . הוא כותב שלא מצא דיון בפוסקים בשאלה זו. הוא מציע שם פתרון מחודש.
אכתוב בקיצור מה שראיתי בדבריו. יש בעולם ערים המשתערות על שטח וקמ"ר גדולים מאד. שם שאלתך בולטת. הוא מציע לחלק את העיר לשכונות וזה נשמע סביר. הצעה מחודשת היא חשיעתוק של גודל העיר של ירושלים שהפוסקים רואים אותה כיחידה אחת.
שבת שלום
אבישי.
יישר כח רבא!
כמה יפה יישובן של ישראל. וכמה נאים דברי חכמים שעשו לישראל במקום ישובם מנהג אחד ולא נחלקו זמניהם.
בשאלה האם הר מסתיר יש לו נפ"מ והדעות בזה – ראיתי בפירוט בדברי הרב מלמד – https://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/9243