בע"ה
וַיֹּ֣אמֶר פַּרְעֹ֔ה מִ֤י יְ-הֹוָה֙ אֲשֶׁ֣ר אֶשְׁמַ֣ע בְּקֹל֔וֹ לְשַׁלַּ֖ח אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל
לֹ֤א יָדַ֙עְתִּי֙ אֶת יְהֹ-וָ֔ה וְגַ֥ם אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל לֹ֥א אֲשַׁלֵּֽחַ
שמות פרק ה פסוק ב
רשימה לפרשת שמות
השבת אנחנו פותחים בלימוד של חומש שמות.
המעבר בין חומש בראשית לשמות הוא מעבר מאד משמעותי באמונה בה'.
בכל חומש בראשית אלוקים נוכח כדבר טבעי ופשוט אף אצל מלכי אומות העולם. כך יוסף אומר לפרעה: "בלעדי, אלוקים יענה את שלום פרעה". ובאותה מטבע לשון משיב לו פרעה: "הנמצא כזה איש אשר רוח אלוקים בו". (עפ"י שיעורי חומש לר"ש וולבה).
בחומש שמות צריכים לניסים כדי להוכיח את מציאות אלוקים. אלוקים לא נוכח דרך הטבע (בשם ש-די). פרעה לא מכיר אותו.
בסוף רשימתי נעסוק בהתבוננות בעניינים עמוקים אלו.
נפתח בשער ספר "דברי יוסף" וממנו נשתלשל הלאה.

שער ספר שאלות ותשובות "דברי יוסף". המחבר: הרב יוסף אירגאס. דפוס ליורנו תק"ב (1742). עותק ספריית הרמב"ם
בשולי דף השער מופיע:
זה הספר להרב
המופלא כמהר"ר
יוסף אירגאס
זלה"ה
הכותב אבי"ע
ס"ט
מי הוא אבי"ע ?
כל המצוי בספרות ראשי התיבות יודע שאבי"ע אלו ראשי תיבות של ארבע העולמות: אצילות, בריאה, יצירה, עשיה. על פי סדר השתלשלות העולמות בעולמה של ספרות הקבלה.
אך כאן אין פענוח זה מתאים. אנחנו מחפשים אחר חכם מסויים שכתב את שמו באופן זה.
אלו ראשי התיבות של הרב אברהם בן יצחק ענתיבי (תקכ"ה-תרי"ח 1765-1858). רבה של חלב במשך ארבעים שנה עד פטירתו.
כך עולה מחתימה מפורשת בדף השער:
הצעיר אברהם
ענתיבי
ס"ט
ובחתימה נוספת בראש הדף שבה אפשר לזהות את שם המשפחה בבירור "ענתיבי"
מי הוא אותו הרב המופלא רבי יוסף אירגאס?
הרב יוסף אירגאס היה מקובל שחי באיטליה בין השנים תמ"ה-ת"ץ (1683-1730). התפרסם בשל ספרו הקבלי החשוב שומר אמונים, בו הוא מתווכח עם רבי עמנואל חי ריקי שהיה ממצדדי ה"צמצום כפשוטו". ספרו של אירגאס נחשב ספר יסוד בקבלה ולמייצג הבולט ביותר של מצדדי ה"צמצום שלא כפשוטו" (ע"פ ערכו באתר ויקיפדיה)
בתפיסתו הקבלית הסביר את תורת הצמצום בכתבי האר"י כמשל היוצא מידי פשוטו, והיה בר פלוגתא של בן דודו, בן עירו, החכם המקובל עמנואל חי ריקי, מחבר 'משנת חסידים'. (ע"פ ערכו באתר החכם היומי).

שער פנימי בספר "שומר אמונים". מהדורה ראשונה. אמשטרדם תצ"ו (1736). המקור כאן (פריט 30).
לקריאת דברי ר' יוסף אירגאס בספרו "שומר אמונים", ראו נא כאן.
מה היא סוגיית הצמצום, עליה נחלקו רבים וטובים?
הנושא רחב ועמוק. להלן סיכום תמציתי מאתר ויקישיבה:
הגדרה
הצמצום הוא מושג העוסק בתהליך שקדם לבריאה, אשר במהלכו צמצמה האלוקות את עצמה ובכך פינתה מקום על מנת לאפשר קיום של מציאות מחוצה להּ, כפי שכתב רבי חיים ויטאל: "וכאשר עלה ברצונו הפשוט לברוא העולמות ולהאציל הנאצלים… והנה אז צמצם את עצמו אין סוף…"
האם הצמצום הוא כפשוטו או לא כפשוטו?
ישנן שתי אסכולות בין חכמי המקובלים בהבנת הצמצום. ישנם האומרים כי כאשר המקובלים, ובראשם האר"י דברו על הצמצום, הם התכוונו כי הצמצום הוא כפשוטו, כלומר שבאמת אור אין סוף הסתלק מאותם עולמות ואיננו נמצא בהם, וישנם כאלה הסוברים כי אינו כפשוטו, היינו שהוא עדיין נמצא בתוך העולמות מצדו, אולם מצד העולמות הוא אינו נמצא בהם, כלומר, אינו מתגלה בהם.
צמצום כפשוטו
ככל הנראה הראשון שכתב בפירוש כי הצמצום המוזכר בכתבי האר"י הינו כפשוטו היה רבי עמנואל חי ריקי, מגדולי מקובלי איטליה. בספרו "יושר לבב" הוא כותב: "החס על כבוד קונו צרך להעלות על לבו מחשבת צמצום זה כפשוטו" משום שלא יתכן לומר שהבורא מצוי גם בדברים "הגשמיים, השפלים, הבלתי נכבדים ואף הנבזים". כך גם סבר רבי יהונתן אייבשיץ בספרו "שם עולם"[3].
צמצום לא כפשוטו
לאבי שיטה זו נחשב רבי יוסף אירגאס (תלמידו של רבי עמנואל חי ריקי) אשר בספרו "שומר אמונים" (הקדמון) מתפלמס המפרשים את הצמצום כפשוטו, ומכריע "כי כל הרוצה להבין ענין הצמצום בפשוטו ממש הרי הוא נופל בכמה שבושים וסתירות של רוב עיקרי האמונה". הוא מונה עשר הוכחות לכך. גם רבי אברהם אירירא (תלמיד רבי ישראל סרוג תלמיד האר"י) כותב כך.
תורת החסידות צידדה באופן מובהק ומוחלט בפרשנות זו, שכן לשיטתה האלוקות נמצאת בכל דבר ו"לית אתר פנוי מיניה". במיוחד, ידועה שיטה אשר הצמצום אינו כפשוטו בתורת חסידות חב"ד והתנגדות חזקה נגד הבנה של צמצום כפשוטו. רבי שניאור זלמן מלאדי כתב בצורה חריפה וקשה מאוד על אלו שהבינו שהצמצום כפשוטו: "שגגת מקצת חכמים בעיניהם, ה' יכפר בעדם, ששגו וטעו בעיונם בכתבי האריז"ל והבינו ענין הצמצום הנזכר שם כפשוטו… לא בדעת ידברו…". כמו כן, גם רבי נחמן מברסלב בספרו ליקוטי מוהר"ן.
————————————————————–
לפרשנויות השונות של "הצמצום" יש נגיעה לסוגיית המפגש האישי עם אלוקים בתוך הטבע ומחוצה לו. סוגיה שעומדת בלב לימוד התורה בחומשי בראשית ושמות.
שבת שלום
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
כתבו אלינו:
rambaml1@gmail.com
תודה רבה
יש להעיר שרבי ראובן מרגליות זצ"ל הוכיח שספר 'שם עולם' הוא זיוף ואיננו מרבי יהונתן אייבשיץ. ומשכך, אי אפשר לייחס לו שיטה זו.
ב.
הרב הנזיר כתב על נושא זה בספרו קול הנבואה
תודה רבה.
אגב, הנני להעיר, כי גם האדמו"ר מהרי"ל אשלג, בעל 'הסולם', סבר כי הצמצום אינו כפשוטו, והתקיף בחריפות את הדוגלים בשיטה זו, אשר הם כסומים בארובה ולא באו בסוד ה'. הוא הסביר שהצמצום הוא רק בנבראים ולא בבורא, וכי הוא כפול, דהיינו שכחלק מתהליך בריאת העולם התקיים צמצום אחר צמצום, שנועד לאפשר לנבראים להתקיים בעולם ולקבל את האור הגדול הנובע מעצמותו יבתרך שהוא אור א"ס, וכי הצמצום הוא מעין מסך המבדיל, שנועד לצמצם אותנו, ובזה לאפשר לנו לקבל את האור העצום באופן שנוכל להחזיק בו ולעמוד בזה, והדברים עמוקים וארוכים.
ביקרא דאורייתא
י. א.
יש מקור (יותר מוסמך מאשר "החכם היומי") שר' יוסף אירגאס היה בן דוד של ר' עמנואל ריקי?
כשהם כותבים אחד על השני הם לא מזכירים שהם בני דודים
(ואולי היה כתוב באיזה מקום "בן דורו" ובטעות העתיקו "בן דודו")
—————————-
כך הוא גם בערכו בויקידיה של ר' עמנואל חי ריקי:
קשרי ידידות והערכה הדדיים היו לו עם בן דודו ר' יוסף אירגאס שנתן הסכמה לספרו "הון עשיר", והוא נתן הסכמה לספרו של הרב אירגאס "שומר אמונים".
אמנם בהסכמות הם חתומים עם חכמים נוספים ולכן משם אין ראיה כי לא מוזכרים שם קרבתם. ועדיין צ"ע.
שב"ש
אבישי