בע"ה
ביטול מלאכה
על הלוויה המונית
רשימה לפרשת יתרו
במסגרת עבודתי במגבלות הקורונה בביתי (במקביל נאור, עוזרי הנאמן, מגיע לספריה ונותן שירותי סריקה מדהימים) אני סורק כרטיסיות אישים מאוספי ר' ראובן מרגליות.
בצמוד לאחת הכרטיסיות, זו של הרב אברהם צבי פרלמוטר, מצאתי תמונה ישנה בעיתון, שהדהדה את אירועי השבוע בישראל.
כן… תמונה של רחוב עמוס באנשים המלווים את הרב בדרכו האחרונה !
תופעה זו, בצל מגפת הקורונה, היא עצב רגיש בחברה הישראלית ומעוררת תמיהה. במילים אלו אני מבקש לסגור כאן את הדיון האקטואלי.
מי היה הרב אברהם צבי פרלמוטר, ובמה זכה להלוויה גדולה שכזאת?
הרב היה זקן רבני וורשה וחבר הסים -הפרלמנט- הפולני. חיבר ספר שאלות ותשובות "דמשק אליעזר" (פיוטרקוב תרס"ה 1905). על עותק ספר זה בספריית הרמב"ם נשמרה חותמתו.
בשער ספרו ובחותמתו חוזר מוטיב שכנראה ליווה את הרב אברהם צבי פרלמוטר כל ימי חייו. מוטיב זה גם חקוק במצבה על קברו.
"עבד נרצה לעדת ישראל".
בתחילת פרשת השבוע הבאה נפגש עם פרשת עבד נרצע, שעובד עבודת עולם. אך כאן, להבדיל, הרב נרצה מרצונו.
כלשון הגמרא: שררה אני נותן לכם ? — עבדות אני נותן לכם ! (הוריות דף י).

הכיתוב על המצבה בבית הקברות בורשה. המקור: כאן
מצוות לווית המת חשובה במסורת היהודית. כך נפסק בהלכות הלווית המת:
מת בעיר, כל בני העיר אסורין במלאכה, שכל הרואה מת ואינו מלווהו עד שיהא לו כל צרכו, בר נידוי הוא. (שו"ע, יו"ד סי' שמג סעיף א)
זה נכון לכל אדם ועל אחת כמה וכמה למלמד תורה ברבים, שאין לו שיעור.
מבטלין תלמוד תורה להוצאת המת. למאן דמתני לאחרים (=מי שלימד לאחרים) — אין לו שיעור, אפילו יש עמו כמה אלפים מתבטל בשבילו. (שו"ע, יו"ד סי' שסא סעיף א)
ובגמרא מובא טעמו בשם רבי יוחנן: נטילתה -כנתינתה. מה נתינתה בששים רבוא אף נטילתה בששים רבוא. (כתובות דף יז.)
על תולדות ר' אברהם צבי הדפיס בנו משה פרלמוטר ספר כשלש שנים אחר פטירתו (אנטורפן תרצ"ג 1933). הספר כתוב באידיש. בספר מופיעות הודעות שפורסמו מייד לאחר פטירת ר' אברהם צבי. מודעות אלו מתארות את הנפטר והקוראות לקהל המקומי להשתתף בהלוויתו.
בקשה שנתמלאה כפי שמעיד הצילום הנ"ל.
מפני שתמונתו של הרב היא ייצוגית ומרשימה, ובנוסף באחד מקטלוגי המכירות הפומביות נכתב שתמונותיו של הרב נדירות הן, אני מצרף כאן תמונות נוספות וקישוריות לתמונות ברשת.
תמונות נוספות:
כאן, כאן, כאן וכאן תמונה נוספת מהלוויה.
נ.ב.
תודה לרעי חנוך גוטליב על עזרתו הברוכה.
שבת שלום
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
כתבו אלינו:
rambaml1@gmail.com
שלום וברכה.
ראיתי את הפוסט על רא"צ, ומאוד נהנתי, כמו כל הפוסטים, בעלי רוח יהודית אמיתית, מקורית ועשירה.
כה לחי, וילכו מחיל אל חיל!
ברצוני רק להעיר שתמונותיו של רא"צ אינן נדירות כלל, יש ברשותי תמונות שלו. עכ"פ בודאי שלא נדירות המה.
כנראה בגלל היותו חבר הסיים, שלא כרבנים אחרים שבדרך כלל פחות זכו להנצחה צבעונית שכזו.
יש להוסיף שרא"צ נראה מופיע בהדרו בסרט שהתפרסם לאחרונה מהכנסייה הגדולה הראשונה של אגודת ישראל.
שבת שלום גם לכב', והרבה הצלחה בפעולותיך ובכל מעשי ידיך.
שבת שלום
ב.
כפי שהוזכר כבר הרב הופיע בהסרטה הנדירה שנתגלתה לפני מס' שנים מהכנסיה הגדולה בהשתתפות הח"ח. הופעתו המרשימה שם גררה נידון אודותיו בפורום אוצר החכמה כאן – http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=21326&p=686587&hilit=%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D+%D7%A6%D7%91%D7%99+%D7%A4%D7%A8%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%98%D7%A8#p686587
שלום
אולי אפשר להציע 'נרצה' מלשון רצוי כמופיע בהגדות על 'נרצה' אם עשה כסדר הזה יהי רצוי וכו'?
שבת שלום
מאיר ב.
אגב, הופעתו המרשימה של הרב פרלמוטר פותחת את ההסרטה הנדירה של הכנסיה הגדולה של אגודת ישראל בוינה שנת תרפ"ג
://www.youtube.com/watch?v=7KeBVU8_pG4
קשור לפ"ש כנתינה כך נטילתה(הכוונה ב60 ריבוא למי שמלמד תורך) ואתה כתבת עבד נרצה זה שייך לפ' משפטים.