בע"ה, תשרי תשפ"ב
בדיקת מזוזה בשנת שמיטה
מה אפשר למצוא בכרך של חומש משומש ומָהוּהַּ המונח במרתפי הספריה?
שער חומש ויקרא, מהדורת פרנקפורט דאודר תק"ו 1746. עותק ספריית הרמב"ם.
שימו לב לכיתוב הקטוע בתחתית השער: משה בן […].
בדף העוקב אחרי דף השער מצאנו את הכיתוב הבא:
[…] סיון תרא בדקתי כל המזוזות שבביתי ובחנות והאוצר
חוץ ממזוזת החנות העומדת ברחוב הקבועה באבן לא יכלתי
להוציאה כי הרב […] נרו אמר לי שאין להחמיר בה
כל כך כי דעת הרמב"ם זל שהחנות פטורה ממזוזה
הק' משה בן לאא"מ ליב בן הירץ בן ליב בן מאיר* בן שמואל […]
בן ליב בן זעליגמאן שנת תרב
ובעפרון נכתבו השורות הנוספות:
[…] חשון תריב לפ"ק
קבעתי מזוזת חדשות בפתח הבית לרחוב
העיר ולפתח החצר
Moses Lob Muinz
———————————
מי הוא אותו משה בן ליב ?
אמנם שער הספר פגום אך נשמר בספריה עותק של חומש במדבר ושם מופיעה בתחתית הספר הכיתוב המלא (השוו נא לשער הספר הנ"ל).
משה בן כ"ה (כבוד הרב) ליב מענץ
נציין שהשער צולם על ידי בעל מקצוע במסגרת תערוכה שעשינו בעבר בספריה. אף כתבנו לפני זמן רב על שער זה בבלוגנו, ראו נא כאן.
רעי חנוך גוטליב מצא ב GENI את שושלת המשפחה ואת תמונת "איש המזוזות", משה בן ליב מענץ. (על דמותו המיוחדת ומרכזיותה בחיי היהודים בגרמניה – ראו נא את תגובתו של הרב יהודה אהרן הורוויץ בסוף הרשימה)
——————————————————————————————————–
*
יש להבדיל בין הרב לייב מענץ (בן מאיר) לרב לייב מענץ (בן שמעון), שהיה גם רב וגם רופא, וכיהן ברבנות בעיר מינץ (מענץ, מגנצא). שניהם בני אותו גיל ובני אותו חבל ארץ.
תשובה מעניינת של הרב הרופא משנת ת"ע (1710) נמצאת בשו"ת שב יעקב. הוא נשאל האם אפשר לסמוך על חוות דעת רפואית להלכה.
שאלה זו אקטואלית גם כיום. האם הרפואה היא מדע מדוייק או נשענת על הסתברות וסברות?
מעניין שהרב ליב סבר שהרפואה אינה מבוססת דיה להסתמך עליה.
הרב יוסף שאול נתנזון, מגדולי המשיבים, בספרו יד שאול-יוסף דעת דן בשאלה זו והסתמך גם על דברי הרב הרופא לייב מענץ.
לדבריו יש לסמוך על דברי הרופאים רק בשאלות של פיקוח נפש מחמת הספק. אך בשאלות שנוגעות להלכות טהרת אשה לבעלה וכד' אין להם נאמנות כנגד חזקה.
———————————————-
בדיקת מזוזה בשנת שמיטה
שנת שמיטה בפתחנו.
חוץ מהלכות הקשורות לארץ ולעבודת האדמה – ישנה נקודה צדדית המוזכרת בהלכה והיא דווקא מהמצוות שאינן תלויות בארץ: מצוות מזוזה.
בשלחן ערוך (יורה דעה, סימן רצ"א, א) מובאת ההלכה הנוגעת לבדיקת המזוזות. על החובה לפתוח את בית המזוזה ולעיין בה, לראות שלא דהה הכתב ולא נפסלה המזוזה מחמת רטיבות, בפרט במזוזה חיצונית בבפתח הבית.
מזוזה ביתית צריכה בדיקה פעמיים בשבע שנים.
מזוזה המותקנת במבני ציבור נבדקת רק פעמיים ביובל – חמישים שנה.
קראתי פעם שראוי לסמוך מועד הבדיקה אל קריאת פרשת ביעור מעשרות בחג פסח של השנה השלישית והשביעית – שנת השמיטה.
מי שלא עשה זאת בשש השנים האחרונות , מוזמן בשנה השביעית להזדרז ולבדוק !
חתימה טובה.
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום. משתדלים לענות לכל פונה בהקדם.
משחק "אתגר הכתר" פתוח. מחכים לכם. לפרטים כתבו אלינו:
rambaml1@gmail.com
כבוד ידידי הרב אבישי אלבוים שליט"אהמדובר באחד מגדולי חכמי פפד"מ בזמן הרש"ר הירש והוא שעמד בראש מתנגדי הוראת הרש"ר הירש שחייבים לפרוש מהקהילה הגדולה והג"ר משה מינץ שמע לפסקו של גדול חכמי גרמניה דאז הלא הוא הרב מווירצבורג הגרי"ד במברגרובעצתו הוכתר א"ז הג"ר מרדכי הלוי הורוויץ כרב החרדים שלא פרשו מהקהילה הגדולההגר"מ מינץ מופיע הרבה בשו"ת של הריד"ב מוירצבורג ראה ספר כתבי הריד"ב הלוי עמ' תקמ"ד במאמרו של הרב המבורגר הפענוח של מה שהשמתט הוא : הרב רא"פ"
מדובר בגאון רבי אהרן פולד מפפד"מ
מחבר ספר בית אהרן ברלין תר"ן
אגב צאצאיו של הרב מינץ הם ממיסדי קבוצת יבנה מהם אפרים יעיר בברכת חג סוכות שמח יהוהד אהרן הלוי הורוויץ ראש מכון הערוך לנרירושלים