בע"ה, רשימה לפרשת נח, תשפ"ב
נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים
בשנת תרפ"ה (1925) נדפסו לראשונה חדושי האדמו"ר ה"שפת אמת" מגור על סדר קודשים.
עותק הספריה היה שייך לר' חנוך העניך מרדכי ליטמנוביץ בנו של רבי אליעזר ליפמן מרדומסק שהיה חתנו של ה"תפארת שלמה". רבי אליעזר ליפמן נחשב לאישיות מיוחדת בין החסידים. בצעירותו היה מרואי פניו של הרבי מקוצק. צאצאיו השתדכו עם בית סוכצ'וב וגור. מעיון בערכו של אביו כאן -בבלוג תולדות ושרשים- עולה שגיסיו של ר' חנוך העניך מרדכי היו ר' שלמה אלטר, אח ה"שפת אמת" והאדמו"ר "שם משמואל" מסוכצ'וב.
כך הוא חתימת הבעלים בראש השער:
חנני השי"ת בזה הספר הקדוש מאת אדומו"ר זצללה"ה זי"ע
חנוך העניך מרדכי בהמנוח החסיד ר' ליפמאן ז"ל מרדאמסק
ליטמאנאוויטץ לאדז זאוואדשקא 39
בשולי השער הוסיף ר' חנוך העניך מרדכי הערה, כנראה לכבודו של האדמו"ר ה"שפת אמת", כי:
בדפוס ראשון נדפס
כבוד הרב הגאון
המפורסם קדוש ישראל
ותפארתו מרן" כו'

הערה זו תמוהה:
א. בשער הספר שלנו נכתב התואר הבא:
מאת כבוד קדושת אדונינו מורינו ורבינו קדוש ישראל ותפארתו, רשכבה"ג מרן יהודא ארי' ליב זצללה"ה מגור.
האם הנוסח שהובא בהערה "כבוד הרב הגאון המפורסם קדוש ישראל ותפארתו מרן" מכובד יותר?
ב. עד כמה שידי משגת זהה הנוסח בכל המהדורות השונות של חידושי השפת אמת לנוסח שלפנינו.
כך הוא ב"שפת אמת" על התורה (פיוטרקוב תרס"ה 1905) ולאחריו.
השער בקטלוג בית המכירות "קדם"
וכן ראו נא דוגמא נוספת את שער "שפת אמת", דפוס ורשא, עותק ספריית הרמב"ם.
לא מצאתי מהו "בדפוס הראשון" שציין אליו הכותב הנכבד.
שבוע טוב
אבישי
תוספת.
גב' אראלה דיכטר שלחה לי את תמונת ציון האהל הריק של ה"חידושי הרי"ם" וה"שפת אמת" בבית הקברות ההרוס בעיירה גורא הסמוכה לורשה.
בסוף כל מצבה נרשם: התארים נכתבו כפי שנדפס בשער הספר חדושי הרי"ם / שפת אמת
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום. משתדלים לענות לכל פונה בהקדם.
משחק "אתגר הכתר" פתוח. מחכים לכם. לפרטים כתבו אלינו:
rambaml1@gmail.com
שמא רצה הכותב להדגיש את גדלותו התורנית-הלכתית (=הרה"ג) מעבר לקדושתו והנהגתו וכראוח לספר תלמודי
לא ברורה לי התמיהה?
הכתיבה על אדמו"ר היא ראשי תבות.
לא היה נהוג לכתוב הרב.
אבל זה לדעתי שולי.
האם יש תמיהה על דבר התורה שהוא העיקר.