בע"ה, פרשת לך-לך תשפ"ב
וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל
בראשית, טז, יא
הרב מימון בספרו "למען ציון לא אחשה" מספר:
קינה זו נדפסה לראשונה בספר קינות בלובלין בשנת שע"ז (1617). עותק סרוק של הספר מאוסף הספריה הלאומית בוינה ניתן לצפיה ברשת.
הפזמון החוזר בקינה זו:
ירושלים קודש הילולים – איכה היתה משכן ערלים.
פזמון זה – משכן ערלים – מופיע גם בהדפסות מאוחרות יותר של הקינה. כדוגמת "קינות כמנהג ק"ק פולין" שנדפסו על ידי פרופס באמשטרדם בשנת תקי"ד (1754)
יוצא דופן מצאתי במחזור בפורמט גדול, דפוס פראג שנת תקי"ז (1717), המצוי במחסני ספריית הרמב"ם.
בחלק השני נדפס דף אחרון ובו הקינה הנ"ל בשינוי הפזמון.
ירושלים קודש הילולים – איכה היתה משכן ישמעאלים.
אני מניח שהשינוי בא מפני הצנזורה הנוצרית. ערלים משמעותו כל הגויים, ואילו ישמעאלים הם בני דת אחרת.
שבת שלום
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום. משתדלים לענות לכל פונה בהקדם.
משחק "אתגר הכתר" פתוח. מחכים לכם. לפרטים כתבו אלינו:
rambaml1@gmail.com
קראתי את הרשימה על הקינות ונכנסתי ללינק לראות את העותק הסרוק שאמרת. ואז גללתי קצת למעלה, מדף מז עד דף א, ומצאתי קינה עם החרוזים "בצאתי ממצרים" "בצאתי מירושלים" אבל לא אלו שאני מכיר. בנוסף לקראת הסוף שמות קהילות שנחרבו.
האם יש עוד פיוטים כאלה? תוכל להרחיב?
בברכה
איתן מ.
יישר כוח.
צנזורה נוספת באותה הדפסה, בבית הפותח,
במקום: "למדרס 'גוים ערלים', ארורים כולם אהלי 'אדום'…"
צונזר: "למדרס 'קידר וישמעאלים', ארורים כולם אהלי 'קדר'…"
ומינורית יותר –
בבית הפותח ירושלים רבת ברכות,
במקום: "וירשוה עובדי 'פסילים' "
צונזר: "וירשוה עובדי 'מזלות וכוכבים' "
ובבית הפותח ירושלים אגיר דמעתי,
במקום: "לזרים עובדי 'אלילים' "
צונזר: "לזרים עובדי 'כוכבים' "
[ובשני המקרים כמובן ניכרת הצנזורה בפגיעה בחריזה המקורית שמסיימת כל בית ב"לים"].
ושמא מדובר – כמקובל – ב'צנזורה פנימית' [=מחשש 'פגיעה' ברגשות ערלי פראג 'שידרגו' ל'ישמעאלים' לגביהם ערלי פראג לא חששו שייפגעו חלילה?
אינני בטוח שהשינוי הוא מחמת הצנזורה. הסיבה היא, פשוט, שבמאה ה-17 ירושלים בידי ישמעאלים.
וצ"ע מתי נכתבה הקינה המקורית, שהרי מי שכתב שהיא בידי ערלים היה אמור לחיות במאות ה12-13
יישר כוח!
בקינה עם השינוי לישמעלים
יש שינוי אחד נוסף באותה המגמה
במקום "ארורים אהלי אדום וישמעלים"
כתוב "ארורים אהלי קדר וישמעלים"
או שמא, ישמעאלים אינם תמיד ערלים (מלשון עורלה). לפי המנהג המוסלמי למול.