ראש חודש ניסן, שנת ה' תשפ"ג לבריאה, שנת 2334 למניין השטרות.
"באחד בניסן – ראש השנה למלכים".
למלכים – רוצה בו למלכי ישראל. וזאת התועלת היא לעניין השטרות, לפי שכיון שיכנס יום אחד מניסן נחשוב לו שנה יתירה על מניינם. [פירוש הרמב"ם למסכת ראש השנה פרק ראשון, משנה א]
בעולם הקדום היה נהוג לציין לכל מלך את מניין שנות מלכותו בכתיבת השטרות האזרחיים והדתיים. כלומר בכל שטר ציינו את התאריך: בשנה פלונית למלך פלוני, ביום ובחודש כזה וכזה.
מניין השטרות הוא המניין הראשון בעולם שהוא רציף, שלא משתנה על פי עליית מלך חדש לשלטון. תחילתו בשנת 311 לפני הספירה למניינם ברחבי האימפריה הסלווקית.
[להרחבה: ראו כאן ערכו בויקיפדיה. מאמרים שנכתבו במוסף התורני של עיתון המבשר על ידי יוסף ויכלדר (גיליון 42), מנחם מענדיל רוזנבוים (גיליון 471)]
המניין היה נפוץ בקהילות ישראל, ובפרט בארץ ישראל ובמזרח מאות שנים. אך יותר מכולם השתמר בקרב יהודי תימן והם השתמשו בו לציון תאריכים עד הדור האחרון. לאחרונה הרב יצחק רצאבי יצ"ו בנוסח כתובה חדש הציע להוסיף בכתובה התימנית בת זמננו גם את מניין השטרות.
לפניכם שני עמודים מתוך כתב יד המצוי בספריית הרמב"ם של העתקת שולחן ערוך חלק אורח חיים, שנכתב בתימן בשנת תנ"ד (1694) בקהילה נידחת ולא ידועה במחוז ד'מאר בשם פרז מקלט. בסביבה זו חי הסופר סעדיה בן שלמה קיסי וממנו ידועים כמה כתבי יד.
העמוד הפותח והעמוד הסוגר.
בעמוד החותם – סוף הלכות פורים בשלחן ערוך – מצוי הקולפון ובו פרטי המעתיק ושנת ההעתקה.
נשלם זה הטור הא' בעזרת השם ב"ה שהוא אורח חיים בשני בשבת בשמונה
עשר לחדש אדר בשנת אלפים וחמש שנים לשטרות במקום פרז מקלט
והכותב קל הקלים סעדיה בא"מ שלמה ביר' סעדיה ביר' דויד ביר' מעודד ביר' סעדיה
ב[…] יוסף הידוע אלקיסי …
בריך את רחמנא די עלך אתרחיצנא
[ = ברוך אתה ה', שעליך אנחנו סומכים]
בתחתית העמוד נכתב בכתב זעיר הערה שלא עמדתי על טיבה ואודה לעזרת הקוראים בקריאה נכונה ובהבנתה.
נייר ארצ"א
/ ע"ג כתב.
שבת שלום וחודש טוב ושמח
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום. משתדלים לענות לכל פונה בהקדם.
להשאיר תגובה