בס"ד
זכיתי לכתוב במדור "עלי ספר" בתוך "שבת בשבתו" (גיליון פרשת וירא), על דמותו המיוחדת של רבי חיים חזקיה מדיני, בעל ה"שדי חמד".
לקריאת הרשימה נא ראה "עלי ספר" פרשת וירא.
מבקש אני לרשום בזה שתי השלמות ותוספות לרשימתי.
1. חלוקות הדעות בשאלת עמדתו של הרב בנוגע לתנועה הציונית.
פרופ' מאיר בניהו כתב על "ציונותו של רבי חיים חזקיה מדיני" (בתוך "הד המזרח" גיליון ל [תש"ה], 40 שנה לפטירת בעל "שדי חמד").
שורת הסיכום במאמרו:
"אכן ציוני מבטן ומלידה היה, אשר בכח השפעתו עשה נפשות רבות למען הרעיון הנשגב הזה, וראוי הוא אפוא להיזכר בין מחוללי הרעיון ומקימיו"
בין השאר נסמך הוא על ידיעה שהתפרסמה בזמנו כי ה"שדי חמד" שקל את השקל הציוני.
לקריאת המאמר בשלמותו ראה כאן.
מכתב נלהב על רעיון שיבת ציון ובו הרב ה"שדי חמד" קורא לתמוך באחד המשולחים של תנועת "שיבת ציון" נדפס בספר שיבת ציון.
כנגד זאת יצא בקול גדול בספר "אור החמ"ה" , ביוגרפיה של ה"שדי חמד" שיצאה לאור על ידי מכון שם עולם (תל אביב, תשס"א) . בעמ' קיא-קטו מצוטט מכתב של הרב "נגד תעלולי החברות הציוניות וגרוריהם" (לשון עורך הספר) . ממועני המכתב הם המוציאים לאור של ספר "אור לישרים" (ורשה תר"ס), המוקדש כולו למכתבים אנטי ציונים.
הגדילו לעשות מחברי הספר וכדי להוכיח אמינות המכתב , (לאור התקדים שמכתבים מזוייפים רבים נגד הציונות – גם של ה"שדי חמד" – פורסמו על ידי מח"א בלוך בספריו דובב שפתי ישנים), צילמו העתק של המכתב בכתב יד מפנקסו האישי, תוך שהם מציינים שמדובר בהעתק שכתב סופרו של ה"שדי חמד" ובסופו ישנם שורות מעטות בכתב ידו המקורי של ה"שדי חמד".
לצפייה בפרק המלא מתוך הספר "אור החמ"ה" הקש כאן.
פרסום המכתב עורר דיון בפורום מטפחת סופרים וספרים של אתר "אוצר החכמה" והועלו בו מספר תהיות:
תחת הכותרת: מכתב השדי חמד מזויף?
… מצאתי מכתב של השדי חמד כנגד התנועה הציונית. ליבי אומר לי שהמכתב מזויף ,הן מסגנונו והן מתוכנו.
בדקתי בדובב שפתי ישנים של בלוך הזייפן הידוע, שם מצאתי בח"א כמה מכתבים של השדי חמד, אבל מכתב זה אינו שם. מה גם שהמדפיסים הציגו כאן תמונת כתב היד שמזכירה את כתב ידו של השדי חמד.
מישהו יכול לתרום מידע כל שהוא?
שתי תגובות צדו את עיני:
1. איני יודע להכריע אם הוא מזויף, אך המכתב כתוב בסגנון אשכנזי – הונגרי. השדי חמד נהג לשלב בכתיבתו הרבה מליצות, ומכתב זה חף ממליצות.
2. כבר ידוע השימוש הנפלא שניתן לעשות ע"י האוצר בהשוואת לשונות וביטויים ככלי לזיהוי ויחוס כתבים וחיבורים. והנה תפסתי צמד מילים תמים ובודד מתוך המכתב כולו: 'הנני מנגד' חיפשתי באוצר את תפוצת שימושו. התוצאות שקיבלתי מענינות מאד. צמד מילים זה מופיע רק בכתבים של אדמור"י וחסידי חב"ד. האם השד"ח העתיק מכתב זה מתוך מכתב עמיתיו שבחברון חסידי חב"ד?
האין זה פלא, איך הדעות חלוקות וקוטביות בנוגע לעמדתו הציונית של ה"שדי חמד" ?!
כנראה, שגם ה"שדי חמד" מצטרף לרשימה ארוכה של תלמידי חכמים, שכותבי התולדות עושים בהם כבתוך שלהם.
2. גורל ספרייתו של ה"שדי חמד".
נשאלתי : מה עלה בגורלה? היכן היא כיום?
ברשימתי ציינתי כי ספרייתו של ה"שדי חמד" נתרמה לבית החולים משגב לדך.
א. בן-יעקב ברשימתו "ר' חיים חזקיהו מדיני" (בתוך "הד המזרח" שם) כותב כי הספריה נתרמה לבי"ח כדי להימכר ובכסף יחזיקו את בית החולים. לבסוף נפדו כל הספרים ע"י נדבנית מהעיר אורן באלג'יר, שהקימה את ישיבת שדי חמד בתוך מתחם בית החולים וכל הספרים הובאו לישיבה, ושם הם שמורים עד היום הזה.
עדות מפורטת לכך נמצאת בחוברת משנת תרס"ו (1906), "המשא…אשר נשא הרב המופלא… יעקב מאיר… באסיפה השנתית… בחצר בית החולים משגב לדך…" עמ' 15-16.
החוברת מצויה במאגר Hebrewbooks (היברו-בוקס). לצפיה ראה כאן.
הרב אברהם אלברט מאשדוד סיפר לי , כי דודו הרב ישראל מנחם קיהן (מח"ס מנחת ישראל) ראה את הספרים בבית החולים.
בספריית הרמב"ם מצוי ספר "סדר ברכות" (הוסיאטין תרס"ד) ועליו חותמת של השדי חמד. הבעלים המציינים כי קנו ספר זה ממנהלי בי"ח "משגב לדך". פרט המלמד על הכלל, כי כנראה הספרים (או חלקם) נמכרו והתגלגלו לידיים פרטיות.
קראתי את הרשימה אודות ספרייתו של השדי חמד, והיא יפה ככל רשימותיך. ברצוני להוסיף כי בספר 'וילכו שניהם יחדיו' [לסבי זצ"ל] עמ' 186 נאמר שהספריה הועברה לבית החולים משגב לדך אחר שנעלמו ממנה ספרים [אחר המאורעות בתרפ"ט], ולפי מה ששמע – נשרפה במלחמת השחרור
אולי אפשר לחפש עוד מידע ביחס לעמדת השדי חמד על התנועה הציונית?
מדהים,
וחבל שאין יותר מאמרים מאין אלו .
מעין, כמובן.
מרתק