בע"ה
וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה, וְלֹא שִׁלַּח אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
שמות פרק ט פסוק לה
שנאת היהודים – אנטישמיות – מלווה אותנו בשבועות והחודשים האחרונים ברחבי העולם. השנאה פושטת צורה ולובשת צורה ויש לה פנים רבות. קשה לעמוד על טיבה. מדוע שונאים אותנו?
בהקשר לפרשיות השבוע מתעוררת שאלה מפתיעה: האם פרעה היה אנטישמי? האם השעבוד שלו בבני ישראל היה מטעמים כלכליים ובטחוניים גרידא – כפי שמובא בתחילת החומש: "הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ פֶּן יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ וְעָלָה מִן הָאָרֶץ"? או שלפנינו שנאת יהודים לשמה, כפי שבא לידי ביטוי בסוף חומש בראשית "וַיָּשִׂימוּ לוֹ לְבַדּוֹ וְלָהֶם לְבַדָּם וְלַמִּצְרִים הָאֹכְלִים אִתּוֹ לְבַדָּם כִּי לֹא יוּכְלוּן הַמִּצְרִים לֶאֱכֹל אֶת הָעִבְרִים לֶחֶם כִּי תוֹעֵבָה הִוא לְמִצְרָיִם" (בראשית, פרק מ"ג)?
אני משאיר את השאלה פתוחה ל"שלחן שבת".
———————–
במשך שנים אספתי דוגמאות של מחיקות צנזורה נוצרית. ראיתי בזה ביטוי בספרים לשנאת היהודים והיהדות.
דוגמא אחת מני רבות. אחד הספרים העתיקים שלנו הוא ספר תולדות אדם וחוה, דפוס קושטא רע"ו (1516). חיבור זה ידוע בשמו "רבינו ירוחם" על שם מחברו. וזה שער הספר:
המחיקות הם בנתיב י"ז של חלק אדם. הפסקים שבחלק זה "מועדים" לצנזורה נוצרית:
לפי חתימת הצנזור בסוף הספר המחיקות הן משנת 1609.
———————————————————————————————
נ.ב.
ממש לאחרונה התחדשה לי הבנה בשאלה שהעסיקה אותי בעבר. ברבים מן הספרים העתיקים והמצונזרים ניתן לקרוא את הכתוב המודפס מעבר למחיקות -בשונה מהדוגמא המובאת לעיל-, ותמהתי מה טעם במחיקות אלו?
זימן הקב"ה לידי מאמר מלומד וארוך מאד שכתב ד"ר מרדכי גלצר ז"ל על "מלאכת הספר של כתר ארם צובה והשלכותיה". כידוע, כתר ארם צובא הוא כתב יד של התנ"ך העתיק והמיוחס שהגיע אלינו. המאמר נדפס בכתב העת "ספונות", סדרה חדשה, ספר רביעי (יט) שמוציא מכון בן צבי.
בפרק [ה]: הדיו, צבעה ומחייתה. יש הסבר על סוגי דיו שונים. בתוך אחת ההערות יש התייחסות לתמיהה הנ"ל והסבר מדעי לתופעה. מתברר כי המצנזרים הנוצרים השתמשו בסוג דיו שלא עמיד לאורך זמן. המחיקה היתה שחורה בתחילה ובמשך הזמן היא דהתה בשל חימצון של הדיו.
שבת שלום
חודש שבט טוב לעמנו. [שבט ר"ת שנשמע בשורות טובות]
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
rambaml1@gmail.com
יישר כח על הפוסט המעניינים, שולח סריקה מתוך הספר "כמוצא שלל רב" של הרב אברהם רוזנטל שעוסק בדיוק בשאלה אם השנה היתה סיבה מדינית או שנאה צרופה
תודה,
אלעד מלין
https://drive.google.com/file/d/1ERUsTR0wAjGS92nHG_ffOPMSmkqWe5y_/view?usp=sharing
————-
בע"ה
שלום
נהדר.
חשבתי גם לתלות זאת בגזירה "כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו", שמעיד כאלף עדים על שיקולים אחרים של שנאת ישראל (ולא לפי המדרש שפרעה ראה שמושיען של ישראל יוולד אז)
לפי מה שכתב הרמב"ן בברית בין הבתרים, שעליה נענש פרעה, שאינו בגזירת "ועבדום וענו אותם",.
בשורות טובות. שבוע טוב
אבישי
ייש"כ
נהניתי מאוד
פורס בשלומך
שבת שלום
יצחק ישעי' ווייס