בע"ה
רשימה לפרשת תולדות
וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים
וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים.
רבי לוי אמר: משל להדס ועצבונית שהיו גדילים זה על גבי זה, וכיון שהגדילו והפריחו זה נותן ריחו וזה חוחו. כך כל י"ג שנה שניהם הולכים לבית הספר ושניהם באים מבית הספר, לאחר י"ג שנה זה היה הולך לבתי מדרשות וזה היה הולך לבתי עבודת כוכבים.
א"ר אלעזר צריך אדם להטפל בבנו עד י"ג שנה. מיכן ואילך צריך שיאמר: ברוך שפטרני מעונשו של זה.(מדרש בראשית רבה פרשה סג)
גיל 13 הוא גיל משמעותי ביהדות. אנחנו מצפים מכל נער ונערה שייקחו אחריות אישית לדרכם.
דוגמא יוצאת דופן מצאתי בספר הבא.
ספר "מקום שמואל" עוסק בשאלות ותשובות וחידושים על הש"ס. חברו ר' שמואל בן אלקנה, תלמיד חכם מילידי אלטונא-המבורג. חיבור זה מוזכר בספרי הפוסקים אחריו בכמה מקומות – בהלכות מלחמת הרשות (סי' ח), בדין יהודי מומר שהוא גוי לכל דבר (סי' יז) במנהגי סעודת ברית מילה (סימן פ) ועוד.
הספר מכיל למעלה ממאתיים דפים עמוסים בכתב רש"י.
בדף האחרון מופיעה התנצלות המגיה, החתומה על ידי "נאם פסח בן לא"א המנוח מוהר"ר אלקנה", אחי המחבר.
אני מבקש להתמקד בריבוע המופיע בחלק התחתון של עמוד זה.
מתברר כי היה שותף לעבודת ההגהה. נער צעיר שאך זה מלאו לו י"ג שנים!
זכרה לי אלהא לטובה אנכי הפעוט / כי היום נכנסתי לבר מצוה רהיט /לכבוד דודי הרב המחבר אני עט / ואיקץ משנתי ואירא הרבה מאוד ולא מעט / ואומר יש ה' במקו"ם הזה ואנכי לא ידעתי וע"ס ידעתי לא ישנתי ולא נתתי תנומה לעיני ולילה כיום יאיר לי /להעביר בחיפ'שי מהטעיות ממקו"ם הזה /… ועשיתי גם לוח הטעיות בעברי שנית ידי מריש' לסיפא ומסיפא לרישא דרשתי וחקרתי / … זכותו יעמוד לי בנעורי / מזקנן אתבונן אמרי / להגדל בתורה אתפלל לאלקי צורי / נאם כתינוק הבורח מבית הספר / לעשות מלאכת הקודש הנותן אמרי שפר / אלקנה בלא"א מוהר"ר פסח שליט"א
איזה יופי. נער צעיר כבן 13 עם מסירות ואחריות לעבודת הגהה סזיפית ומתישה ביום ובלילה.
נ.ב.
בעותק הספריה מצויה חתימת בעלים יפה בשולי סימן א.
אני מצליח לקרוא את תחילת החתימה: אשר חנן לי….
אשמח לעזרה בזיהוי המשך הכתוב ושם החותם.
(נ.ב. ראו נא במדור תגובות)
שבת שלום
אבישי
———————–
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
כתבו אלינו:
rambaml1@gmail.com
כתב לי ר' שלמה דיין הי"ו:
לכל היודע לקרוא נוס קלם (אלם) זה הפענוח הנכון:
אשר חנן [אלקים את] עבדו הצעיר ישעיה בר חיים עטייה ס"ט
נ"ל המחבר של בגדי ישע
———————————
אוסיף כי שלחתי ל 'צפנת פענח' (ראה פענוח שלו בתגובה נפרדת) את הפענוח הנ"ל והסכים עמו.
אבישי
חמוד.
עושה רושם, שה"תינוק הבורח מבית הספר" אינו מליצה בעלמא, אלא הוא באמת ברח מהלימודים כדי לעזור לאביו בעבודת ההגהה בדפוס.
שבת שלום
יהודה ב.
——————–
בע"ה. שלום
דבר המסתבר. אבל יש כאן גם כפל משמעות. ברח מבית הספר לטובת הגהת ספר.
שבת שלום
אבישי
על של השבוע (פ' תולדות) באתי,
החתימה: אשר חנן אלדים את עבדו הנרצה
שמואל בר … ס"ט
צפנת פענח
מזכיר את הדברים שכתב הלשם על נכדו מרן הגרי"ש אלישיב שסייע לו בהגהת ספרו בעודו קטן
תודה רבה על הרשימות המעניינות.
ואוסיף מעט בעניין הספר מקום שמואל.
בנו של ר' שמואל נקרא ככל הנראה גם כן פסח בעהמ"ח ספר קמח פסח. מטרת הספר לתרץ קושיות מהרש"א.
בסוף הספר מופיעה תשובה נוספת של בעל המקום שמואל בעניין מינקת חבירו.
המקרה נדון גם בידי ר' אריה לייב אפשטיין בעהמ"ח ספר הפרדס בחלק תשובות מהרא"ל שם מופיעה גם תשובה מר' יהונתן אייבשיץ בנדון.
בתחילת הספר קמח פסח כתוב שנדפס ברשיון ר' אריה לייב אפשטיין. בספר הפרדס כותב שלא רצה לתת לו הסכמה כי היא היה נגד ר' יהונתן אייבשיץ בפולמוס. אבל מכיוון שהוא התחנן ובכה לו שייתן לו להדפיס אז נתן לו רשיון הדפסה ולא הסכמה.
בכל אופן מעניין לעבור על התגלגלות השמות המיוחדים במשפחה זו.
בברכה
שוקי מאירסון