"כי במקלי עברתי את הירדן הזה"
סיפור העפלתו של הרב שמואל וואזנר זצ"ל ארצה.
(רשימה לפרשת וישלח)
הרב שמואל וואזנר היה אחד מגדולי הפוסקים בדור שלנו (נפ' בחג פסח האחרון). מקובל למקם אותו בין אגודת ישראל לעדה החרדית בהשקפת עולמו. הוא לא הצביע לכנסת אך קיבל תמיכה מהמדינה למוסדות שהקים.
למרבה הפלא, הרב עלה ארצה כמעפיל בעליה בלתי ליגאלית. אוניית המעפילים הגיעה ארצה בחנוכה תרצ"ט (1938) והורידה את נוסעיה מול חוף נתניה.
לאחרונה יצא לאור ספר "הפוסק", 788 עמודים המכילים קטעי עיתונים וכתבי עת, ובהם שלל מאמרי הערכה ותמונות על הרב וואזנר במשך חייו ואחר פטירתו.
בין דפי הספר מצאתי נוסחאות המטשטשות לחלוטין את "העפלתו" של הרב ווזנר.
ב"ה מצאתי אניית משא שהסיעה משאות לארצינו הק' והצטרפנו לנסיעה זו… וכאשר הגיעה האוניה סמוך לחופי ארצינו הקדושה, הורידו אותנו מאניית המשא והלכנו בתוך הים, כששקועים אנו במים עד הצוואר, ושק על שכמינו, ובליל ב' דחנוכה דרכה רגלינו על אדמת קודש. (עיתון המבשר, הפוסק עמ' קמו. עיתון הפלס, הפוסק עמ' שפג).
העובדה שהרב יזם את עלייתו באוניית מעפילים, תופעה בלתי מצויה בעליל, הצמיחה תיאורים שונים על מה שקרה בדרך.
גרסה נפוצה מספרת שהאניה טבעה בים, מעטים שרדו, וביניהם הרב ואשתו שניצלו בזכות כושר השחיה שלהם.
גירסה זו הופיעה בעיתון "למשפחה", ומשם הועתקה לבלוג המצויין "תולדות ושרשים – עצי משפחה", ואף מופיעה בערכו ב"ויקיפדיה".
בדקנו – חנוך גוטליב ואני – את ההסטוריה של אוניות המעפילים בכלל ואת האוניה המסויימת שהגיעה ארצה בתאריך עלייתו של הרב וואזנר בפרט, ואנחנו יכולים לומר בפה מלא: להד"ם.
תיעוד מלא של כל הספינות נמצא בספרו של שי חורב, "ספינות בטרם שחר" (חיפה, תשס"ד 2004).
להלן מובא תיאור המסע כפי שצוטט בשם בנו בכורו וממשיך דרכו, הרב חיים מאיר וואזנר שליט"א, בעיתון "בקהילה" (הפוסק, עמ' תנה-תנו).
נדמה, שתיאורו על "אניה בלתי ליגאלית שעברה דרך חתחתים של נהרות ואגמים צדדיים", יכול להתאים למסע על הדנובה. מי שיראה את מסלול הנהר מברטיסלבה לטולצאה ואח"כ לים הגדול – זה ממש כך.
אמור מעתה: לא "כי במקלי עברתי את הירדן הזה" אלא "כי במקלי עברתי את הדנובה הזה".
שבת שלום
אבישי
—————–
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום. משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
rambaml1@gmail.com
אין זה נכון, באוזני שמעתי כמה פעמים מפה קדוש מורי ורבי זצ"ל שהגיע ארצה בליל כ"ו כסלו, באמצע הלילה, לא ביום כ"ה כסלו, והגיע לנמל חיפה.
————————
שלום
יש עדויות אחרות שירד מול חופי נתניה. לדוגמא עדות הבן, שכך אמר לו אביו כשהיו במלון גלי צאנז בנתניה.
במסמך כאן אוסף ציטוטים מתוך ספר "הפוסק" שהזכרתי ברשימה. כולם מוליכים לאותה מסקנה: עליה בלתי ליגאלית באוניית מעפילים.
בברכה
אבישי
רשומה יפה.
תודה על השיתוף. אכן גם המקור הזה היה לפנינו (ועוד) בבחינת הסיפורים השונים, הירידה לחוף, סיפורי העיכוב בים, תאריך ההגעה, השחיה/ההליכה במים, טביעת מעפילים וכו'. בחינת כל הסיפורים כפי שסופרו בספר תוך בחינתם לאור ידיעות היסטוריות מביא למסקנה שנכתבה. בכולם צריך להתאמץ להצמד לעובדות כפי שהן ויש בהן מספיק גדולה שלא צריך להוסיף הבאי שנלמד ונהיה לאגדתא (וד"ל).
לגבי ספינה זו – שימו לב שיצא מנמל טולצאה, על שפך הדנובה (ומשם כנראה עברה דרך קונסטנצה ומשם לחוף נתניה)
"וכאשר הגיעה האוניה סמוך לחופי ארצינו הקדושה, הורידו אותנו מאניית המשא והלכנו בתוך הים, כששקועים אנו במים עד הצוואר, ושק על שכמינו"
ברור מדברי הר' וואזנר בעצמו, שלא הגיע לחוף על ידי שחיה, אלא על ידי הליכה במים עמוקים (בעליל דבר בלתי אפשרי ממרחק 2 ק"מ).
בקישור דלהלן אפשר לראות תמונה של האוניה, ועוד פרטים על הפלגתה. גם הוזכר הגעת הנושאים לחוף על ידי סירות קטנות (בדקתי במחשב, ותאריך ההגעה 18 בדצמבר, 1938, תואם בדיוק לכ"ה בכסלו, תרצ"ט):
http://www.paulsilverstone.com/immigration/Primary/Aliyah/ShowShip1A.php?shipno=16&pic=ShipPix/resized_16.Chepo%20as%20Barletta%20C-12.jpg&shipname=%3Ci%3EChepo%3C/i%3E&rowno=19
16. Chepo 1
Departed Tulcea, Romania 5-Dec-1938, arrived 18-Dec-1938
ex-Laris, ex-Katina P, ex-Barletta, built 1898, 1047 gross tons, steamer.
734 passengers
Organized by Revisionists
694 refugees came down the Danube; including 150 straight from Dachau. Chepo picked them up at Tulcea, along with 52 Romanians. Voyage was without incident, landing by small boats on beach at Netanya undetected. The ship's name has been wrongly written as Jepo, Gepo, Kepo, etc.