"אל הציפור" בספר "פני יהושע"
אפריל 26, 2018 על-ידי amhasefer
בע"ה
"אל הציפור" בספר "פני יהושע"
רשימה לפרשת אמור
אמש הסתלקה מנוף ארצנו דמותו הרוחנית של הרב חיים ישעיהו הדרי זצ"ל.
הרב הדרי היה ראש ישיבת "הכותל" שנים ארוכות. היה יליד תל אביב (תרצ"ד 1933) וזכר לה חסד נעורים.
באתר ישיבת הכותל ישנו סרט המתאר את הרב הדרי מבקר בתל אביב עם קבוצה מתלמידיו ומספר להם על העיר תל אביב בילדותו ובנעוריו ועל הדמויות המיוחדות שחיו בה.
"סיור בתל אביב של מעלה". מתוך אתר ישיבת הכותל ראו נא כאן.
במהלך הסיור התייחס הרב לחיים נחמן ביאליק ויחסו החיובי לשמירת השבת. הרב אף השתתף אישית בכנסי "עונג שבת" שייסד ביאליק ב"אוהל שם" וציין בהתפעלות שרק לאחר ברכת ההבדלה, המציינת את צאת השבת הדליקו את האורות. (ראו "
סיור בתל אביב של מעלה", החל מדקה 23:45)
הזכרת שמו של ביאליק משמשת גם כיום מטרה מושכת אש בחוגים חרדים. קצר המצע מלהרחיב על כך ברשימה הנוכחית.
ביטוי לכך תמצאו בהמשך הרשימה ואליו נחשפתי בעקבות כתיבת ביבליוגרפיה של מאמרי הספרן יוחנן ארנון ז"ל, שהשבוע תמלא שנה לפטירתו.
ביבליוגרפיה זו, שערכה גב' נורית ליבמן, ופרשת חייו המרתקים יופיעו ב
ערכו בלקסיקון הספרות העברית החדשה.
נציין כי ביום ראשון הקרוב תערוך משפחתו בבנימינה הכנסת ספר תורה שנכתב לעילוי נשמתו ועל פי צוואתו.
יוחנן ארנון מספר על ספר מאוצר הספרים של ישיבת וולוזי'ן, בה למד ביאליק כשנה אחת בצעירותו, ובפנים הכריכה האחורית כתב ביאליק טיוטת מכתב לחבר ובה פרטים מעניינים על שיריו הראשונים.
זאת ועוד, "…ספר זה הובא לראשונה לבית ביאליק, ונדרש עבורו מחיר מופרז. כשמר אונגרפלד (מנהל בית ביאליק – א. א.) היסס לרגע, נעלם הספר ו"בעליו" מכרוהו, כפי הנראה לחוגים קנאים, העוסקים בשנים האחרונות ב"מכירת ספרים עתיקים" (אם להתבטא בלשון נקיה) – ומשם הוא הגיע שנית לבית ביאליק, כששורות רבות בכתב ידו של ביאליק מחוקות… "
מסקרנות הרצתי בקשה לידי"נ שמואל אבנרי, מנהל ארכיון בית ביאליק, האם מכיר פרשה זו ואם מצוי עותק זה של "פני יהושע" בבית ביאליק?
שער ספר "פני יהושע" (פיורדא, תקנ"ו 1796 ) רכוש ספריית "עץ חיים" בישיבת וולוז'ין. בעותק זה למד חיים נחמן ביאליק בשנת תר"נ (1890) בשהותו שם.
על כך ענה לי שמואל, כי הספר "שרד" בבית ביאליק ועל הפרשה כולה דיווח אונגרפלד במאמרו : אור חדש על ראשית יצירתו של ח.נ. ביאליק: שמונים שנה ל"אל הציפור"', הספרות ב, 4 (תשל"א), עמ' 842–855 ושם גם מופיע צילום הדף בשלמותו.
[דיווח ראשוני נמסר בעיתון דבר (8.7.66) ושם נכתב כי מוסר הידיעה היה הרב יוסף דב כהן, רבה של העיר חדרה. עוד מסר לי שמואל, כי לצד עמוד הצילום המלא כתב אונגרפלד: "'פני יהושע' הגיע לארץ עם ספריית סלובודקה. הדף צולם באדיבותו של הרב כהן. אחר כך מחק קנאי אחד מקנאי הישיבה חלק גדול מדברי ביאליק. הספר נרכש על־ידי בית ביאליק"].
העתק מכתבו של ביאליק
לפניכם צילום הדף המקורי של פנים הכריכה האחורית, קודם שנעשתה בו מלאכת המחיקה, ולאחריו צילום הדף המקורי הנ"ל במצבו כיום.
הצילומים באדיבות מר שמואל אבנרי, מנהל ארכיון בית ביאליק.
שיר "אל הציפור" של ביאליק הוא שיר געגועים לארץ ישראל.
באחד מבתי השיר שואל המשורר:
הֲרִחַם, הֲנִחַם אֱ-לוֹהַּ אֶת-צִיּוֹן, אִם עוֹדָהּ עֲזוּבָה לִקְבָרִים?
מתאימים הדברים לחודש אייר – חודשה של ארץ ישראל המתחדשת – ושאלת ביאליק נענית במציאות הניסית שלנו.
שבת שלום
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום.
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
חן חן לחנוך הפלמוני על הטפת המוסר שלו לדבריי, הנובעת להערכתי גם מאי הכרה מספקת של ביאליק, ושל הפער המכאיב שבין שיעור קומת האיש לבין מה שנאמר בגנותו. לכן, למרות שאני אוהב יותר להשיג במתינות – דבק אני בכלל: "עִם חָסִיד תִּתְחַסָּד עִם גְּבַר תָּמִים תִּתַּמָּם" וגו'…
שמואל אבנרי
לרבי אבישי אלבוים היקר משמואל אבנרי – שלום וברכה
זכותם של מוגי הלב הפנטים, המסתתרים תחת ראשי התיבות א"ר ו־ד"ר לקטרג על ביאליק – אך הסגנון העילג, הבזוי והחשוך של עלובי נפש אלה מכתים את הבלוג שלך; וראוי היה שתקפיד על סינון כשנופלת לידך אשפה טוקבקיסטית מעין זו.
גם תגובה זו הלשון לא ראויה. ביקורת כדאי שתכתב, ותכתב כדברי חכמים בנחת.
ומצד שני המדבר על מגזר – תיכף נזכרים דברים עתיקים "גזורו" – ועל דא קבכינא.
תרגיעו ותבקרו.
פריט 211:
כרוז מאת רבי אברהם חיים נאה לאחר פטירת חיים נחמן ביאליק
זמין לרכישה:
כאן.
מכתבים שקבלתי בדוא"ל מקוראי הרשימה הקבועים:
והנה, אחר ראותנו את מעלליו של האיש בישיבה, אשר תחת ללמוד תורה ישב ועסק בהבלים, ובקשקושים, עשר ועשרים פעמים קשקש על הכריכה בשם 'בית עקד הספרים' ובציורים מציורים שונים, בעוד חבריו כרב"ב ליבוביץ ושאר גדו"י, עמלים בתורה במשך כל שעות היממה, הלפלא יהיה בעיני מי, שנאת החרדים למבלה עולם ועוסק בחיי הבלים זה?.
בברכה
א.ר.
—
אכן גם אותי מצליחה הזכרת שמו להרגיז, עוד לא פגשתי ציטוט אחד ממנו שאינו מרתיח אותי, וזאת מלבד נבזותו האישית שגם רואים זאת – איך שהשתמש בספר קודש שאינו שייך לו – כדי ללכלך אותו בהגיגיו האפיקורסיים. ו…כן אני מבין שבמגזר שלך נוטים לו חסד, כי הרב קוק בשעתו גם סינגר (ומי כמוהו ידע איך) על דברי האפיקורסות שלו.
בברכה
ד.ר.