בע"ה
רשימה לל"ג בעומר
ספר הזוהר בשוק הרוכלים ברמלה?
לפני כארבעה חודשים הגיעה אלינו לספריית הרמב"ם מעטפה ובה ספרים ישנים שנשלחו אלינו כתרומה. במעטפה היו כמה ספרים מדפוסי ג'רבה ופריט נוסף: כרך של ספר הזוהר (ויקרא-דברים) נתון בתוך כריכת קרטון מאולתרת. העמוד שלפני דף השער קרוע ועליו מופיע הכיתוב הבא:
זכיתי להגות בספר הזוהר… ולאחריו נרשמו צירופי אותיות מוזרים [ב"ז… א ב"ר ב"חסב"ה], שאיני יודע לפענחם.
הרצתי מכתב לפי הכתובת שעל המעטפה ובקשתי פרטים על מוצא הספר.
בע"ה אדר א תשע"ו
לכבוד
ר' ראובן כהן
רחובות
הנדון: מכתב תודה
שלום רב לאוהבי תורתך !
הופתענו לקבל ממך מעטפה ובה ספרים ישנים שהואלת לשלוח לספריית הרמב"ם.
שמחנו לגלות שספרים אלו – דפוסי ג'רבה – לא היו מצויים כאן והשלימו אוספים בתחומים אלו.
הספר הנוסף זוהר (ויקרא+) שנתון בכריכת קרטון מאולתרת הוא חריג מהאחרים. יש בו גם חותמת מוזרה בעמוד הקודם לשער. נבקש ממך פרטים נוספים על בעלי הספר בעבר, התוכל לספר לנו כיצד הגיע אליך ומי החזיק בו קודם?
אחתום בברכת התודה והברכה על מתנה מיוחדת זאת.
אבישי.
————–
התשובה לא בוששה לבוא. והיא לפניכם:
שלום רב
שמי ראובן כהן, תושב רחובות.
תודה על מכתבכם המצ"ב.
את ספר הזוהר ששלחתי אליכם קנתה , או אולי הצילה, אשתי בשוק הרוכלים ברמלה.
אין לי כל אינפורמציה מעבר לזה ולא ידוע לי איך הגיע לשוק הרוכלים ברמלה שמתקיים אחת לשבוע בימי רביעי .
אודה לכם אם תציינו כי הספר נתרם לכם ע"י ראובן וסימונה כהן מרחובות.
בברכה
ראובן
עיון מדוקדק בספר, שמצבו הפיסי לא משובח, מגלה שתי חותמות דהויות (ראו חצים בסריקה לעיל) . אחת, בגב השער של "עקד ישיבת חכמי לובלין". והשניה, חותמת בשולי העמוד הראשון של מדינת ישראל – משרד הדתות…, וזהו נוסח החותמת המלא (לקוח מעותק אחר בספריה):
כיצד התגלגל הספר מישיבת חכמי לובלין לשוק הרוכלים ברמלה ?
מה פשר צירופי האותיות הסתומים?
תעלומה.
ספר הזוהר, "הוצאת סיני", ירושלים?
באחת התיקיות בארכיון הספריה מצאתי מכתב, שנשלח על ידי הרב ראובן מרגליות, מנהלה הראשון של ספריית הרמב"ם.
המכתב הוא מכתב תודה סטנדרטי על ספר שנתרם לספריית הרמב"ם. המכתב ממוען להוצאת "סיני" בירושלים ובו אישור על קבלת ספר "האשה העבריה". לפי הרישום במפעל הביבליוגרפיה "האשה העבריה" היא חוברת בת 24 עמודים, שיצאה לאור בשנת תרצ"ח (1938) והיא ראשונה בסדרת ספריה עממית של חברת הוצאת "סיני" בע"מ. החוברת נדפסה בדפוס ורקר.
הרב מרגליות הוסיף במכתבו הערה ושאלה: אגב, הזהר עם הגהותי הולך ונדפס, ומה עם ההגהות שאצלכם?
הדפסת ספר הזוהר, מהדורת הרב מרגליות, החלה בירושלים בשנת ת"ש (1940), עת נדפס החלק הראשון על בראשית. המו"ל היה מוסד הרב קוק, המדפיס היה "דפוס העברי" של יחיאל ורקר.
אני משער, שהיות וגם "האשה העבריה" וגם חלקו הראשון של ספר הזוהר מהדורת הרב מרגליות נדפסו אצל אותו מדפיס ירושלמי (ורקר), ייתכן שנפגשו יחדיו – הרב מרגליות ואנשי "סיני" – על אמהות הדפוס ומשם ההיכרות המשותפת.
במכתבו להוצאת סיני מזכיר הרב מרגליות: "ומה עם ההגהות שאצלכם". לאיזה הגהות על ספר הזוהר התכוון הרב מרגליות? להגהות נוספות שלו או של אחרים? האם נדפסו הגהות אלו ?
לא מצאתי הדפסה של ספר הזוהר ב"הוצאת סיני" הירושלמית. ליתר דיוק, גם "הוצאת סיני" הירושלמית (להבדיל מ"דפוס סיני") אינה ידועה. ברישומי מפעל הביבליוגרפיה לא נמצאו לה פרסומים נוספים.
מי יכול לתרום מידע על הוצאה זו?
ל"ג שמח
ושבת שלום
אבישי
ספריית הרמב"ם מתקוונת אליך.
שירותי סריקה ומשלוח חומר תורני מספרים וכתבי עת ישנים וחדשים ללא תשלום
משתדלים לענות לכל פונה תוך 24 שעות.
נא פנה אלינו rambaml1@gmail.com
שלומות
גם ספריית טירת צבי קבלה ספרים מספריית ישיבת חכמי לובלין, ומפיו של מי שהיה המרא דאתרא בטירת צבי, הרב שמואל ריינר, ידוע לי שספרים רבים מספרייה זו הובאו לארץ ע"י משרד הדתות כשחשו ראשי הישיבה שהאסון קרב והצליחו לשלוח ספרים רבים לארץ. משרד הדתות חילק את הספרים בין מוסדות וספריות תורניות, וישיבת קול תורה בירושלים, שאביו של הרב שמואל ריינר הרב יהודה יוסף ריינר ז"ל, עמד בראשה, קבלה ספרים רבים עם החותמת של הישיבה.
העברתי את הדברים שכתבת לרב ריינר, אולי הוא יכול לעזור בפענוח.
שבת שלום
נילי בן ארי
ר' אבישי היקר,
קראתי את שרשמת על ספר הזוהר שהגיע אליכם במתנה ממר כהן שאשתו קנתה אותו בשוק הרוכלים של רחובות.
לשאלותיך:
אחרי השואה האיומה נאספו באירופה ספרי קודש יהודיים.על מבצע איסוף הספרים שיזם בן-גוריון תקרא בספריו של פרופ' נחמיה אלוני ז"ל שעסק בכך באופן פעיל.אבי ז"ל העריך פעם כי בבתי היהודים בפולין שלפני השואה היו יותר מעשרה מיליון ספרים יהודיים, מרביתם בעברית.חלק מאותם אודים מוצלים מאש הגיע לארץ.הספרים רוכזו במחסן של משרד הדתות ,שזכיתי לבקר בו,ואשר היה בדרך אילת פינת רחוב אוארבאך בתל אביב (בסמיכות למושבה הגרמנית -אמריקאית).המחסן הזה היה בבחינת פרוץ לגבאים ושמשי בתי כנסת שהוציאו ממנו בעיקר סידורים וחומשים עבור בתי הכנסת.מציאות זו נמשכה לפחות עד אמצע שנות ה-70 של המאה הקודמת.לדעתי זהו מקורו של ספר הזוהר שהיה בישיבת חכמי לובלין התגלגל למשרד הדתות ועכשיו אליכם.
שלך
ד"ר יואל רפל
לכבוד הרב אלבוים
שלום רב
קראתי מאמרכם אודות הזוהר משוק רמלה.
א. לכאורה התשובה לגלגול הספר די פשוטה: ספרים וגם ספרי תורה, שנותרו שריד בימי השואה, הופצו על ידי ארגונים שונים, לקהילות יהודיות ברחבי העולם.
וספר זה, ששרד מיח"ל, הגיע לבית כנסת או מוסד אחר, ומשם מאן דהו, ברשות או לא, גלגלו עד שהגיע לאן הגיע.
ב. יח"ל, לימוד זוהר? נשמע שיש בדבריך תמיהה. אך התשובה יתכן ונעוצה בר' שימעל'ה אנגל שהיה מראשי הישיבה, והתעסק גם בתורת הסוד, ואחריו נהו חלק מהתלמידים.
לפני מספר שנים, כתבתי עליו ובעיקר בקשר שלו עם חב"ד/חסידות/תורת הסוד. אם תרצה, אוכל לשלוח במייל.
כל טוב ושבת שלום
שניאור זלמן ברגר
———
תשובתי:
שלום
מסכים לכל האמור לעיל. נשאר לי תעלומה לפענח מה שנכתב שם בשולי דף השער בראשי תיבות.
ר' שימעלה מזליחוב היה אישיות יוצאת דופן. אשמח לקבל מה שכתבת אודותיו.
שלחו לי שגם הרב אריה צבי פרומר, בעל "ארץ צבי" וראש ישיבה בחכמי לובלין למד זוהר.
ראה נא כאן.
כך שברור לי שבספריית חכמי לובלין היו ספרי זוהר, כמו גם ספרי חסידות.
שבת שלום
אבישי
לאבישי
תודה – מרתק
ארנון
יש כמות ספרים שחולקה ממה שהצילו מאוצר חכמי לובלין דרך משרד הדתות חלקם נמצאים בישיבת כרם ביבנה, תלמידים יכולים להשאיל חופשי ספרים כאלו.
אני לא אתפלא אם תלמיד מישיבה מתי שעבר ליד השוק שכח בטעות ספר זה.